
Programma 2 Woonklimaat en leefomgeving
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingHet programma Leefomgeving en woonklimaat omvat alles wat te maken heeft met brede welvaart: wonen, leven en recreëren in de gemeente Oldambt. Onderwerpen die hier onder andere aan de orde komen zijn: de inrichting van ons landschap, de leefbaarheid in de stad, dorpen en wijken, sport en cultuur en veiligheid.
Leefomgeving
Terug naar navigatie - LeefomgevingEen nieuwe omgevingsvisie voor de leefomgeving
Terug naar navigatie - Een nieuwe omgevingsvisie voor de leefomgeving
Een nieuwe omgevingsvisie voor de leefomgeving |
|
Beleidshorizon 2025 |
Uiterlijk drie jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet moet elke gemeente in Nederland beschikken over een omgevingsvisie voor de fysieke leefomgeving. De fysieke leefomgeving omvat volgens de Omgevingswet onder andere:
In het coalitieakkoord is aangegeven dat de woningvraag, economische groei, energietransitie, mobiliteit, water, gezondheid, natuur en klimaat veel vragen van de ruimte in Nederland en dus ook in de gemeente Oldambt. Deze functies en belangen in de lokale fysieke leefomgeving moeten goed tegen elkaar worden afgewogen. Er is mede daarom gekozen voor het ingrijpend actualiseren van de Omgevingsvisie die de raad in 2017 heeft vastgesteld. |
Aanpak op hoofdlijnen |
We gaan een nieuwe omgevingsvisie voorbereiden met een tijdshorizon tot medio 2035, die met een brede participatie, integrale afstemming binnen de organisatie (maatschappelijk en ruimtelijk domein) en betrokkenheid van de gemeenteraad tot stand dient te komen. Bij het opstellen van de omgevingsvisie wordt rekening gehouden met input vanuit de samenleving. Gelijktijdig met de omgevingsvisie zullen ook masterplannen voor de dorpen Bad Nieuweschans en Scheemda worden voorbereid, die hetzelfde traject als de omgevingsvisie zullen volgen en hierop worden afgestemd. De masterplannen zijn uitwerkingen van de omgevingsvisie op dorpsniveau. |
Ontwikkelingen |
De oorspronkelijke ambitie was erop gericht de Omgevingsvisie in 2024 af te ronden. Al in de IBR2 van 2024 is aangegeven dat dit niet haalbaar bleek. De inzet is er nu op gericht om de Omgevingsvisie voor Oldambt in maart of april 2025 af te ronden met besluitvorming in de gemeenteraad. Voor de masterplannen (op uitvoering gerichte programma’s) Scheemda en Bad Nieuweschans geldt dat de vaststelling door het college voorzien in respectievelijk het eerste en tweede kwartaal van 2025. |
Acties in 2025 |
|
|
|
|
Leefbaarheid en brede welvaart
Terug naar navigatie - Leefbaarheid en brede welvaart
Leefbaarheid en brede welvaart |
|
Beleidshorizon 2025 |
We versterken de brede welvaart in onze gemeente en provincie met als doel dat iedereen prettig moet kunnen wonen. Dit doen we onder andere door in het NPG samen te werken met onze inwoners en partners en door te investeren in een ‘Wel-varende Graanrepubliek’ middels het lokaal programma ‘Toekomst voor Oldambt’. |
Aanpak op hoofdlijnen
|
De ruimtelijke, sociale en economische factoren in de leefwereld van de inwoner willen we meer in samenhang met elkaar oppakken. Niet de systeemwereld, maar de leefwereld van onze inwoners staat centraal. Vanuit het NPG zijn de ambities van Oldambt vertaald naar vier programmalijnen: toekomst voor de jeugd, toekomst voor de dorpen en wijken, toekomst voor ondernemers, toekomst voor toerisme en erfgoed. Om uitvoering te geven aan deze ambities gaan we voortvarend aan de slag met concrete projecten en NPG-aanvragen. In de Regiodeal Oost-Groningen werken het Rijk, de provincie en 6 Oost-Groninger gemeenten samen met de regio (inwoners, bedrijven, scholen en organisaties) aan een brede welvaartsagenda. Deze samenwerking richt zich op de pijlers leren, werk en inkomen, gezondheid en woonomgeving. Veel factoren hebben invloed op de leefbaarheid. Hier is de gemeente niet alleen verantwoordelijk voor. Ook inwoners, verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties hebben een gezamenlijke en een eigen verantwoordelijkheid. We gaan dit jaar extra inzetten op onderhoud van de buitenruimte, van zowel de verharding, de bermen als de graskanten. We zetten hierbij in op de entrees van de dorpen en Winschoten met duurzaam representatief groen. We leggen bloemrijke bermen aan en stimuleren ecologisch beheer in parken en tuinen. Dit leidt tot een aantrekkelijkere en gezondere leefomgeving voor de inwoners, maar ook tot een duurzame toekomst waarin natuur en gemeenschap in balans zijn. We kunnen zo de biodiversiteit in de gemeente Oldambt vergroten en bijdragen aan een schoner en netter leefgebied. Ook het gebiedsgericht werken willen we verder ontwikkelen. Daarbij willen we zowel de ruimtelijke als de sociale factoren in de leefwereld van de inwoner meer in samenhang met elkaar oppakken. |
Ontwikkelingen |
Met de kabinetsmaatregelen Nij Begun wil het rijk werken aan erkenning, herstel en perspectief voor Groningen. Hierin worden 50 maatregelen benoemd die, naast schadeherstel en versterking, voor een belangrijk deel gaan over een generatielang investeren in Groningen op het gebied van verduurzaming, sociaal en economie. In 2024 zijn hiervoor kwartiermakers aangesteld en agenda’s en plannen gemaakt en het streven is om eind 2024, begin 2025 hierover besluitvorming te hebben. Naast de verschillende agenda’s gaat het hierbij ook over de verschillende masterplannen die in ontwikkeling zijn (o.a. Masterplan Regiocentra, Campussen en Oost-Groningen). De uitwerking van deze agenda’s en plannen zal ook voor onze gemeente grote impact gaan hebben. Voor het NPG geldt dat we in 2024 ons lokale programma hebben geactualiseerd, welke in het najaar 2024 nog voor vaststelling aan de raad wordt aangeboden (na goedkeuring bestuur NPG). Dit geactualiseerde programma vormt de basis voor verdere uitwerking en uitvoering. De Regiodeal is met een jaar verlengd en eindigt eind 2024. Er zijn met de gezamenlijke vijf gemeenten, het Ministerie van BZK en de provincie Groningen inmiddels gesprekken gestart over een vervolgaanvraag: Regiodeal 2.0. Naar verwachting zal in september/oktober een convenant ondertekend worden. Voor een verdere beschrijving van de ontwikkelingen en de plannen m.b.t. NPG verwijzen we naar paragraaf 5.9 (Programma Oldambt Versterkt) in de begroting. |
Acties in 2025 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbare ruimte
Terug naar navigatie - Openbare ruimte
Openbare ruimte |
|
Beleidshorizon 2025 |
De gemeente Oldambt is een mooie, goed onderhouden gemeente om in te wonen. Dit doen we door het stimuleren van biodiversiteit, het versterken van ecologische netwerken en het verhogen van bewustwording en betrokkenheid van inwoners. |
Aanpak op hoofdlijnen |
We stimuleren de biodiversiteit door het aandeel van biodiversiteitsvriendelijke beplanting in openbare ruimtes te verhogen. Een belangrijk aandachtspunt hierin is het behoud van een balans tussen intensief onderhouden groen en extensief beheerde zones, waardoor variaties in het straatbeeld ontstaan. We creëren en verbinden ecologische zones. Bij nieuwe projecten kijken we naar welke belemmeringen voor flora en fauna we kunnen wegnemen en welke elementen we kunnen toevoegen om lokale flora en fauna te stimuleren. Daarom sluit er bij nieuwe projecten altijd een medewerker aan met een groene achtergrond die de natuurimpact kan analyseren. We verhogen de bewustwording en betrokkenheid van inwoners bij natuur en biodiversiteit door middel van educatie, buurtprojecten en acties die gericht zijn op natuur inclusief tuinieren en het vergroenen van particuliere tuinen. |
Ontwikkelingen |
In 2024 zijn alle gras- en kruidachtige objecten van de gemeente geïnventariseerd en verwerkt in ons geografisch informatiesysteem (GIS), genaamd GeoVisia. We zitten nu in de opstartfase om onze maaiers hiermee te laten werken met behulp van iPads. |
Acties in 2025 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wonen
Terug naar navigatie - Wonen
Wonen |
|
Beleidshorizon 2025 |
We willen voldoende en kwalitatief goede, duurzame woningen, waarbij er aandacht is voor woningen voor ouderen en woningen die betaalbaar zijn voor jongeren. |
Aanpak op hoofdlijnen |
Het in 2021 door de gemeenteraad vastgestelde ‘Programma Wonen 2021-2026 Oldambt’ wordt uitgevoerd. Woningen willen we verduurzamen en daarmee het wonen (op termijn) betaalbaarder en comfortabeler maken en de energiearmoede verminderen. In de door de raad vastgestelde warmtetransitievisie 2021 wordt uitgegaan van het opzetten van wijkuitvoeringsplannen. De speerpunten van het programma wonen worden mede via de Regiodeal pijler woonomgeving tot uitvoer gebracht. We doen dit via de actielijnen vitale kernen, gebiedsgerichte aanpak en energietransitie (jouwbespaarcoach.com). Door stapsgewijs woningen te verduurzamen en energie te besparen willen we het aardgasverbruik voor woningen in 2030 met 20% hebben verminderd. Dit willen we uitbreiden totdat heel Oldambt in 2050 aardgasvrij is. Dat betekent dat we in 2025 het aardgasverbruik voor woningen met circa 8% hebben verminderd. In het door de raad in 2022 vastgestelde ambitiedocument voor het centrum Oldambt zijn ook uitgangspunten voor wonen opgenomen. Er is extra aandacht voor jongerenhuisvesting. Samenwerking met de regio en de provincie is belangrijk. Versterken, verduurzamen, kwalitatief verbeteren en bevorderen van betaalbaarheid willen we faciliteren door gebruikmaking van diverse stimulerings-/financieringsregelingen en door maximaal in te zetten op koppelkansen. In februari 2023 hebben de colleges van B&W van de Oost-Groninger gemeenten, het college van GS van Groningen en de minister van VRO afspraken gemaakt over woningbouw in de Regionale Woondeal 2022-2030. Hierin is het aandeel van Oost-Groningen in de provinciale woningbouwopgave opgenomen. Het aandeel van de gemeente Oldambt bedraagt 1682 woningen, waarvan de Langestraat-Noord, St.Lucaslocatie, Poort van Winschoten, Centrum-Zuid en Waterkwartier zgn. ‘sleutelprojecten’ zijn. Voor de nieuwbouw van woningen op deze locaties (tezamen 395) heeft het Rijk financiële middelen beschikbaar gesteld. |
Ontwikkelingen |
Met de Wet versterking regie volkshuisvesting is het de bedoeling dat de verschillende overheden wettelijke instrumenten krijgen om met meer regie en met meer tempo meer betaalbare woningen voor de verschillende doelgroepen te kunnen bouwen. Kerninstrument in deze Wet is het volkshuisvestingsprogramma. Dit programma vervangt het huidige Programma Wonen en krijgt een plek in de beleidscyclus van de Omgevingswet. De gemeenteraad stelt de Omgevingsvisie vast. Vervolgens wordt deze visie verplicht uitgewerkt in het volkshuisvestingsprogramma, welke het college van B&W vaststelt. De Woonzorgvisie is een deel van het huisvestingsprogramma. Volgens het wetsvoorstel geldt de verplichting van het volkshuisvestingsprogramma vanaf 2026. |
Acties in 2025 |
|
|
|
|
|
|
Infrastructuur
Terug naar navigatie - Infrastructuur
Infrastructuur |
|
Beleidshorizon 2025 |
Om Oldambt niet alleen een aantrekkelijke woongemeente te laten zijn, maar ook een aantrekkelijk vestigingsklimaat te bieden voor potentiële nieuwe bedrijven, moet de gemeente en bereikbaar zijn én dient de weggebruiker veilig over ons wegennet te kunnen rijden. De gemeente vindt het Wunderline-project (herstel en verbetering van de spoorverbinding Groningen-Oldenburg) belangrijk voor de ontwikkeling van economie, toerisme, recreatie en de ontwikkeling van de grensoverschrijdende arbeidsmarkt. Daarnaast is deze ook van groot belang voor het hebben en/of houden van Ketenmobiliteit (het mogelijk maken van het gebruik van diverse vervoermiddelen tijdens een reis). |
Aanpak op hoofdlijnen
|
De infrastructuur brengen en onderhouden we op niveau B (landelijke CROW-norm). Hiervoor dient het achterstallig onderhoud aan de infrastructuur, ontstaan door de droge zomers van 2018, 2019, 2020 en inmiddels ook 2022, te worden aangepakt. We willen het gebruik van de fiets stimuleren. Niet alleen omdat beweging bijdraagt aan de gezondheid, maar ook omdat het belangrijk is voor onze jeugd, de toeristen, veiligheid en het klimaat. We hebben hiervoor een subsidie van € 700.000 toegezegd gekregen van de Provincie. Zie hiervoor ook programma 2.3 Sport en gezondheid. Voor de aanpak van droogteschade gaan we in 2025 ook opnieuw een aantal wegen aanpakken. De gemeente gaat door met deelname in diverse grensoverstijgende samenwerkingsvormen, zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau. De Wunderline ligt op schema en we willen samen met collega-overheden aan beide kanten van de grens bevorderen dat dit zo blijft. Verwezen wordt ook naar programma 2.2 Veiligheid in de leefomgeving, waarin aandacht is besteed aan verkeersveiligheid. |
Acties in 2025 |
|
|
|
|
|
|
Veiligheid in de leefomgeving
Terug naar navigatie - Veiligheid in de leefomgevingIn het in 2024 vastgestelde Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2024-2027 (hierna: RBP), staan per vastgestelde prioriteit concrete acties voor de komende vier jaar waar we als gemeente een bijdrage aan zullen moeten leveren. Deze prioriteiten komen nagenoeg overeen met datgene wat binnen de gemeente Oldambt speelt. De thema’s Veiligheid & Jeugd en Verkeersveiligheid zijn onze lokale prioriteiten. Om hierbij beter aan te kunnen sluiten zijn de beleidshorizon en aanpak op hoofdlijnen daarom aangepast ten opzichte van 2024.
Een veilige leefomgeving
Terug naar navigatie - Een veilige leefomgeving
Een veilige leefomgeving |
|
Beleidshorizon 2025 |
Inwoners moeten zich veilig kunnen voelen in de gemeente Oldambt. Ondermijnende criminaliteit en ontspoorde jeugd willen we stevig aanpakken en daarbij ook andere belangrijke veiligheidsthema's niet vergeten. De vastgestelde veiligheidsprioriteiten uit het Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2024 – 2027 (hierna: RBP) zijn:
Onze ‘lokale prioriteiten’ zijn:
|
Aanpak op hoofdlijnen |
We zullen als gemeente per veiligheidsthema een bijdrage leveren aan de betreffende actiepunten. Daar waar mogelijk doen we dat als Groninger gemeenten gezamenlijk, dan wel samen met onze stakeholders zoals het Openbaar Ministerie en de Politie Noord-Nederland. We zetten in op (preventieve) maatregelen om de veiligheid van onze inwoners te behouden en/of te vergroten en jongeren op het goede spoor te houden. Hierbij leggen we een verbinding met organisaties op het gebied van jeugd en zorg. Dit doen we onder andere door inzet van het programma Opgroeien in een Kansrijke Omgeving. Wat betreft ondermijning willen we gezamenlijk met de andere Groninger gemeenten de regio minder aantrekkelijk maken voor (internationale) georganiseerde criminaliteit. Hiervoor gaan we samenwerking zoeken op de vier vastgestelde sporen en verkennen we de grensoverstijgende samenwerkingsmogelijkheden. |
Ontwikkelingen |
Naast deze vier vastgestelde sporen, zijn er gesprekken gaande op welke wijze we een grensoverstijgende samenwerking tegen ondermijning kunnen bewerkstelligen in het EDR gebied. We noemen dit Spoor 5. Inmiddels zijn er aantal bestuurlijke bijeenkomsten geweest en tussen een aantal grensgemeenten gesprekken gaande waarbij de wensen en ideeën voor samenwerking op een rij worden gezet. In de Duitse grensstreek wordt een vergelijkbaar traject gepland. De aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling wordt omgevormd naar het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming. Deze transitie heeft ook consequenties voor aanpalende (beleids)terreinen zoals OGGz. Gemeenten hebben de wettelijke verplichting interne meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling te hebben. |
Acties in 2025 |
Maatschappelijke ongenoegen, polarisatie en radicalisering: |
|
|
|
|
|
|
|
(Georganiseerde) ondermijnende criminaliteit: |
|
De regionale aanpak ondermijning bestaat uit vier sporen. Als Groninger gemeenten zullen we daar verder uitvoering aan gaan geven. De sporen zijn: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cyberveiligheid: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veiligheid & Zorg: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veiligheid en jeugd: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verkeersveiligheid: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schadeherstel, versterking en een duurzaam en veilig gebruik van de ondergrond
Terug naar navigatie - Schadeherstel, versterking en een duurzaam en veilig gebruik van de ondergrond
Schadeherstel, versterking en een duurzaam en veilig gebruik van de ondergrond |
|
Beleidshorizon 2025 |
De gevolgen van de gaswinning en de aardbevingen in Groningen zijn ook merkbaar in de gemeente Oldambt. Als gemeente vinden we dat de veiligheid van en perspectief voor onze inwoners voorop moet staan is. Naast de gaswinning hebben we ook te maken met andere activiteiten die van invloed zijn op de ondergrond en mogelijke bodemdaling, zoals zoutwinning en ondergrondse opslag van stikstof. Als gemeente zetten we ons in voor een duurzaam en veilig beheer en gebruik van de ondergrond. Veiligheid gaat onder andere over versterking en schadeherstel van woningen, maar ook over duurzaam perspectief voor mensen die daarin wonen. Daarbij willen we dat de enorme verschillen die (zijn) ontstaan in de schadeloosstellingen van vergelijkbare aardbevingsschade aan vergelijkbare woningen, zo snel mogelijk worden opgelost. We vinden het belangrijk dat schade als gevolg van de gaswinning ruimhartig en duurzaam hersteld wordt. |
Aanpak op hoofdlijnen |
We proberen te voorkomen dat activiteiten in de ondergrond tot onacceptabele effecten leiden en houden de ontwikkelingen omtrent de gaswinning, bodemdalingsproblematiek, zoutwinning en de ondergrondse opslag van stikstof nauwlettend in de gaten. We vragen daarbij aandacht voor de problematiek van gestapelde mijnbouw, de funderingsproblematiek en de bodemdalingsproblematiek.
Als gemeente hebben we een belangrijke rol in de versterkingsopgave en samen met de NCG willen we dit voortvarend oppakken. Dit betekent:
Daarnaast werken we aan de bredere versterking en de welvaart in onze gemeente met het Nationaal Programma Groningen (NPG). |
Ontwikkelingen |
Met de kabinetsmaatregelen Nij Begun wil het rijk werken aan erkenning, herstel en perspectief voor Groningen. Hierin worden 50 maatregelen benoemd op het gebied van een beter schadeherstel en versterking, maar ook sociale cohesie, ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid. Daarnaast wil men een generatielang investeren in Groningen op het gebied van verduurzaming, sociaal en economie. Afgelopen jaar zijn diverse maatregelen uit Nij Begun uitgewerkt die de schadeafhandeling en de uitvoering van de versterking moeten verbeteren en voor onze inwoners ‘milder, makkelijker en menselijker’ moeten maken. Hierin spelen NCG en IMG uiteraard een hele belangrijke rol. Maar ook als gemeente krijgen we een grotere rol en ook financiële middelen voor een meer integrale en samenhangende aanpak van de herstelmaatregelen. Samen met andere betrokken partijen in de regio wordt in het kader van de Agenda Herstel van Groningen gewerkt aan een aanpak om als één overheid proactief en gebiedsgericht ondersteuning te bieden aan inwoners. Ook afgelopen jaar hebben we ons gericht op het zo goed mogelijk ondersteunen van inwoners met hulpvragen, vooral in situaties waarin zij vastlopen of ernstige problemen ervaren. Onze inwonersondersteuners spelen hierin een cruciale rol door bezoeken te brengen, een luisterend oor te bieden en, waar mogelijk, verder te helpen. Daarbij hebben we onze sociaal-emotionele ondersteuning ook uitgebreid met een collectieve aanpak. In 2024 is de actualisatie van het onderdeel bodemdalingsprognose van het huidige winningsplan Heiligerlee afgerond. Deze vergunning loopt echter in november 2025 af. In juli 2024 is door het zoutwinningsbedrijf een verlengingsaanvraag ‘winningsplan Heiligerlee’ ingediend om de zoutwinning in het Heiligerleeveld te kunnen blijven exploiteren. Eind 2024-2025 zal deze vergunning procedureel worden behandeld en zullen wij deze van advies voorzien. Verder zal naar verwachting in 2025 een aanvraag voor het winningsplan Zuiderveen worden ingediend. Voor een verdere beschrijving van de ontwikkelingen en de plannen voor 2025 verwijzen we naar paragraaf 5.9 (Programma Oldambt Versterkt) in de begroting. |
Acties in 2025 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sport en gezondheid
Terug naar navigatie - Sport en gezondheid
Sport en gezondheid |
|
Beleidshorizon 2025
|
We streven naar een positieve gezondheid voor onze inwoners. Daarmee bedoelen we dat inwoners voldoende veerkrachtig zijn om zelf hun fysieke en geestelijke gezondheid en sociaal welbevinden te kunnen sturen. Omdat sport een belangrijke bijdrage levert aan de positieve gezondheid, willen we het sporten en bewegen zoveel mogelijk stimuleren. We vinden sporten voor iedereen belangrijk maar met name voor jongeren. De sport (en cultuur) participatie van kinderen en jongeren gaan we naar vergelijkbaar niveau brengen als in de rest van het land, want 'jong geleerd is oud gedaan'. Bij deze ontwikkeling vinden we het belangrijk dat sportvoorzieningen voor iedereen bereikbaar blijven. |
Aanpak op hoofdlijnen |
Door integraal samen te werken, zowel intern als met externe partners, werken we aan gezondheid in alle domeinen (‘health in all policies’). Dit mondt uit in een integraal preventieplan gericht op het terugdringen van gezondheidsachterstanden. Speerpunten daarin zijn:
Samen met lokale sportaanbieders gaan we de ambities uit het sportakkoord realiseren. We stimuleren, onder andere als onderdeel van het Corona perspectiefplan sportdeelname onder kinderen en jongeren. Waar nodig ondersteunen we sportdeelname financieel via het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Het herstelplan is enkele jaren geleden vastgesteld en was nodig om weer een financieel gezonde gemeente te worden. Op onze sportvoorzieningen zijn forse bezuinigingen vastgesteld. Het in september 2022 genomen raadsbesluit over sluiting van sporthal en zwembad De Hardenberg is per 1 juli 2023 uitgevoerd. Het sportcomplex De Hardenberg is verkocht aan het burgerinitiatief stichting MFC De Hardenberg. We werken aan een perspectief voor de langere termijn - we hebben het ambitiedocument opgesteld en vast laten stellen door de raad - waarbij sportvoorzieningen op een aantrekkelijke en toekomstgerichte wijze kunnen worden aangeboden. Daarnaast is een haalbaarheidsonderzoek verricht naar een nieuw zwembad in combinatie met een nieuwe sporthal, waarvan de uitkomst van dit onderzoek aan de raad zal worden voorgelegd. Op basis van dit haalbaarheidsonderzoek zal nog een vervolgonderzoek worden uitgevoerd naar de kosten en mogeliike synergievoordelen met de onderwijshuisvesting. We stimuleren het gebruik van de fiets. Niet alleen omdat beweging bijdraagt aan de gezondheid, maar ook omdat het belangrijk is voor onze jeugd, de toeristen, veiligheid en het klimaat. Zie hiervoor ook investeringen in de fietsinfrastructuur onder 2.1 Infrastructuur. Per 1 januari 2023 is een bedrag van € 120.000 bezuinigd op onderhoud van sportvelden en -accommodaties. Het gevolg hiervan is dat we per 1 januari als gemeente geen bedrijven meer inhuren voor onderhoud van sportvelden, hetgeen inhoudt dat de financiële verantwoordelijkheid daarvoor dan bij de verenigingen ligt. |
Ontwikkelingen |
In de voorgaande jaren zijn ten aanzien van de gestelde beleidshorizon voor 2025 een aantal belangrijke ontwikkelingen, zoals de afgeronde verkoop van MFC de Hardenberg, te benoemen. Zo is ook het Volwassenenfonds Sport- en Cultuur toegevoegd aan het pakket met minimaregelingen en loopt die naast het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Tevens is het Meerjarenprogramma Sport en Bewegen 2024-2027 vastgesteld in mei 2024. Eerste resultaten van dat programma zijn de realisatie van een subsidieregeling Sport- en Leefbaarheidsfonds, een eerste conceptuitwerking van het harmonisatievraagstuk én vervolgonderzoek naar renovatie/nieuwbouw van sporthal de Stikkerlaan en de Watertoren. Ook wordt inmiddels uitvoering gegeven aan het Plan van Aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord. In beide programma’s zijn de elementen uit de aanpak op hoofdlijnen terug te vinden en kunnen in 2025 nieuwe stappen gezet worden in het kader van de beleidshorizon. |
Acties in 2025 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Begrotingstotalen van programma 2 Woonklimaat en leefomgeving
Terug naar navigatie - Begrotingstotalen van programma 2 Woonklimaat en leefomgevingBedragen x € 1.000 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening |
Begroting |
Meerjarenbegroting |
||||
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
Lasten |
46.524 |
46.266 |
35.591 |
34.563 |
34.402 |
34.494 |
Baten |
16.910 |
20.602 |
7.503 |
7.250 |
7.250 |
7.250 |
Saldo voor resultaatbestemming |
29.613 |
25.664 |
28.088 |
27.313 |
27.152 |
27.244 |
Storting in reserves (lasten) |
3.802 |
268 |
147 |
147 |
147 |
147 |
Onttrekking uit reserves (baten) |
12.566 |
113 |
500 |
0 |
0 |
0 |
Saldo na resultaatbestemming |
20.850 |
25.819 |
27.735 |
27.460 |
27.300 |
27.392 |