5.4 Verbonden partijen
Beleidskaders
Terug naar navigatie - 5.4 Verbonden partijen - BeleidskadersOp grond van artikel 15 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) moet in de begroting en de jaarstukken in de paragraaf Verbonden Partijen in elk geval ingegaan worden op de in dit artikel verplicht gestelde onderdelen.
Verbonden partijen kunnen verschillende juridische verschijningsvormen hebben. Het belangrijkste onderscheid is die tussen publiekrechtelijke en privaatrechtelijke verbonden partijen.
Bij publiekrechtelijke verbonden partijen gaat het om deelnemingen aan gemeenschappelijke regelingen. Bij privaatrechtelijke verbonden partijen gaat het vooral om deelnemingen in vennootschappen en stichtingen.
Het criterium voor kwalificatie als verbonden partij is conform artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) gelegd bij die partijen waar de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang in heeft.
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van, een participatie of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld en deze kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.
Dit betekent dat er relaties met derde partijen kunnen zijn die niet onder de verbonden partijen vallen en die dus niet in deze paragraaf vermeld worden. Het gaat dan om relaties indien slechts sprake is van of een bestuurlijk belang of een financieel belang.
Dat deze relaties niet in deze paragraaf zijn vermeld, wil overigens niet zeggen dat ze niet in de begroting en of jaarrekening zijn opgenomen. Deze relaties kunnen wel elders in de begroting of jaarrekening worden vermeld doordat bijvoorbeeld de gemeente jaarlijks subsidie verstrekt, uitsluitend een financieel belang heeft of een financieel risico loopt.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.4 Verbonden partijen - Wat willen we bereiken?Al sinds het formele ontstaan van de gemeente hebben wij buren, partners en gedeelde openbare belangen. Als het dienstbaar en ondersteunend is aan de realisering van onze beleidsdoelstellingen, willen wij samenwerken. In deze tijd dat er steeds meer taken bij gemeenten worden belegd maar er onvoldoende capaciteit en middelen zijn om deze taken mede uit te kunnen voeren, is samenwerking met andere partners van essentieel belang. Samenwerking kan op een informele wijze. Op ambtelijk niveau wordt er al veel samengewerkt met collega’s van andere gemeenten en/of andere ketenpartners. Samenwerking kan ook op een meer formele wijze. In dat geval hebben we het over samenwerking die op een juridische grondslag tot stand is gekomen. Dat kan op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, maar ook via het privaatrecht.
Samenwerken ter uitvoering van het openbaar belang komt dus al veel langer voor om diverse redenen, zoals:
• gedeeld(e) belang(en) met anderen;
• de gemeente kan een gewenst doel niet zelf realiseren;
• een gewenst doel kan op een efficiëntere of doeltreffender wijze worden gerealiseerd;
• uit oogpunt van kostenbesparing wordt met andere gemeenten samengewerkt;
• sommige gedecentraliseerde taken noodzaken tot samenwerken;
• het nastreven van een hogere kwaliteit van dienstverlening en producten;
• een bestuurlijke verplichting, etc.
Wij onderschrijven deze redenen en zien daarom samenwerking als een logisch, nuttig en noodzakelijk instrument om op goede wijze het openbaar belang te dienen. Wij hechten daarbij waarde aan de beginselen openbaarheid en democratische controle, zeker daar waar sprake is van overdracht van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Wij kiezen daarom in eerste aanleg voor samenwerking op publiekrechtelijke basis.
Wanneer zijn we tevreden?
Terug naar navigatie - 5.4 Verbonden partijen - Wanneer zijn we tevreden?Wij zijn tevreden, als de samenwerkingsverbanden weloverwogen worden aangegaan. Hierbij is als criterium gesteld, dat wij in ieder geval niet zelf bestuurlijk vertegenwoordigd zijn bij de uitvoering van taken en bevoegdheden, die naar ons oordeel op een adequate wijze door privaatrechtelijke partijen kunnen worden uitgevoerd, al dan niet met gemeentelijke ondersteuning.
Nota verbonden partijen
Terug naar navigatie - 5.4 Verbonden partijen - Nota verbonden partijenOp 8 februari 2025 heeft de commissie BBV de nota verbonden partijen 2025-2028 gepubliceerd. Deze nota is een actualisatie van de nota 2021-2024. Het doel van deze notitie is inzicht te bieden aan raadsleden en meer specifiek duiding te geven aan vakspecialisten op het gebied van verbonden partijen.
Verbonden partijen kunnen zowel voor de realisatie van het beleid van de deelnemende partijen als voor de financiële gevolgen daarvan van majeure betekenis zijn. Het is daarom belangrijk dat de gemeente zich bewust op de hoogte stelt van de governance aspecten en de instrumenten voor bestuur en toezicht optimaal benut. Daarvoor is kennis nodig van en inzicht in bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de verschillende bestuursorganen, zowel aan de kant van de verbonden partij als bij de individuele deelnemer/aandeelhouder.
De wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die per 1 juli 2022 in werking zijn getreden, hebben als voornaamste doelstelling om de positie van gemeenteraden binnen gemeenschappelijke regelingen te versterken. Deze veranderingen zijn in drie belangrijke categorieën te verdelen:
• Versterking van de positie van gemeenteraden bij besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen.
• Introductie van aanvullende controle-instrumenten voor gemeenteraden.
• Verbetering van de positie van gemeenteraden met betrekking tot het functioneren van de regeling.
Daarnaast wordt er in het kader van bovenregionale afstemming en uitvoering veel en steeds intensiever samengewerkt in de vorm van verbonden partijen. De complexiteit van de problematiek die in deze partijen worden ondergebracht kan van invloed zijn op het inzicht en de invloed die een gemeenteraad heeft en de wijze waarop de gemeenteraad zijn taken uit kan voeren.
Zowel het BBV waarin de regels over de financiële verslaglegging zijn beschreven, als de Wgr welke het juridisch kader vormt, bieden handvaten om het college en de raad in staat te stellen hun verantwoordelijkheden na te komen. De nota verbonden partijen 2025-2028 is hier een beleidsmatige uitwerking van.
Doelstellingen en ontwikkelingen
Terug naar navigatie - 5.4 Verbonden partijen - Doelstellingen en ontwikkelingenConform het artikel 15 van het BBV schetsen wij onderstaand een overzicht van de verbonden partijen, hun doelstellingen en de ontwikkelingen in het afgelopen begrotingsjaar.
Daarnaast zal ook informatie niet ontbreken over de naam en de vestigingsplaats, het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt, de verwachte en gerealiseerde financiële bijdrage aan de verbonden partij in het begrotingsjaar en andere relevant geachte informatie.
Ook de financiële risico’s van de verbonden partij zijn vermeld en ‘op geld gezet’.
Daar waar nodig worden de risico’s in de paragraaf Weerstandsvermogen vermeld.
De volgende verplichte BBV-indeling hoort hierbij:
A. Gemeenschappelijke regelingen;
B. Vennootschappen en corporaties;
C. Stichtingen en verenigingen;
D. Overige verbonden partijen.
Voor de gemeente Oldambt geldt dat er alleen sprake van Verbonden partijen is onder punt A en B.
Aan het eind van deze paragraaf treft u een overzichtslijst aan van de verbonden partijen en de aan hun begrote en verstrekte financiële bijdragen over 2024 en voor de privaatrechtelijke verbonden partijen de (verwachte) balansbedragen van onze deelnemingen.
Opmerking:
Sommige balansgegevens kunnen zijn gewijzigd ten opzichte van eerdere rapportages. Dit komt omdat ten tijde van de publicatie van deze rapportage nog niet alle jaarrekeningen en/of begrotingen definitief vastgesteld waren door de algemene besturen en/of de aandeelhoudersvergaderingen.
A. Gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - - A. Gemeenschappelijke regelingenA1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG)
Terug naar navigatie - - A1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG)Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - A1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG) - Doel/Openbaar belangHet op een doelmatige en vanuit een oogpunt van duurzaamheid en milieuhygiëne verantwoorde wijze van verwijdering van afvalstoffen binnen het samenwerkingsgebied. Het SOZOG functioneert hierbij als administratief orgaan dat een aantal gemeenschappelijke zaken afhandelt, de lopende zaken beheert en de aanbesteding van de nieuwe contracten voor de verwerking van GFT-afval en restafval (heeft) verzorgt.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - A1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG) - Betrokkenen4 gemeenten, namelijk Midden-Groningen, Oldambt, Stadskanaal en Veendam. De administratie wordt uitgevoerd door de gemeente Stadskanaal.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - A1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG) - VestigingsplaatsStadskanaal.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - A1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG) - Bestuurlijk belangIn het Algemeen Bestuur zijn alle 4 gemeenten met één collegelid vertegenwoordigd.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - A1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG) - Gemeentelijke visieAfvalverwijdering is een onderwerp van aanhoudende zorg, door gebrek aan grondstoffen wordt hoogwaardige recycling en hergebruik steeds belangrijker. Het is zaak om gezamenlijk adequaat in te spelen op de wijzigingen in de afvalmarkt en gezamenlijk op te trekken bij aanbestedingen.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - A1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG) - OntwikkelingenIn de afgelopen jaren zijn er binnen SOZOG Europese aanbestedingen georganiseerd voor de verwerking van GFT- en restafval. Dit leidde tot een contract met een verwerkingsbedrijf voor restafval, dat loopt van 1 juli 2016 tot eind 2021, met de mogelijkheid om het contract twee keer met drie jaar te verlengen. Er is besloten om gebruik te maken van de tweede verlengingsperiode, waardoor het contract loopt tot eind 2027. Samen met MARKEREIN wordt een gezamenlijke Europese aanbesteding voor de verwerking van het restafval gestart. Gemeente Pekela treedt uit per 01-01-2026.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - A1. Samenwerkingsverband afvalstoffenverwijdering Oost- en Zuidoost-Groningen (SOZOG) - Financiële risico'sOldambt zal, evenals de andere deelnemers, jaarlijks een bijdrage aan het samenwerkingsverband betalen. Deze kosten worden gedekt uit de afvalstoffenheffing.
Het SOZOG heeft geen eigen vermogen. Gezien de aard en de omvang van de risico’s wordt het niet noodzakelijk geacht hiervoor reserves te vormen. Tevens zijn er geen verplichtingen inzake langlopende schulden, en geen rekening-courantschulden bij banken. Het enige vreemd vermogen bestaat uit lopende crediteurenschulden. SOZOG werkt resultaat-neutraal, het jaarlijkse saldo van baten en lasten wordt direct met de deelnemende gemeenten verrekend. Daarnaast zijn de risico’s voor de verwerking van het afval contractueel bij de verwerkingspartijen vastgelegd.
Risico: Klein.
A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB)
Terug naar navigatie - - A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB)Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) - Doel/Openbaar belangHet verlenen van hulp om te komen tot een financieel stabiele situatie bij inwoners die in financiële moeilijkheden verkeren of dreigen te raken; het op zakelijke en sociaal verantwoorde wijze voorzien in de behoefte aan sociale kredieten; het voorkomen van maatschappelijk minder gewenste vormen van financiële dienstverlening.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) - Betrokkenen5 gemeenten, namelijk Eemsdelta, Hogeland, Oldambt, Pekela en Veendam.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) - VestigingsplaatsAppingedam.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) - Bestuurlijk belangIn het Algemeen bestuur zijn de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd, elk met één lid.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) - Gemeentelijke visieDe gemeentelijke visie is een schuldenzorgenvrij Oldambt. Dit wil de gemeente bereiken door betalingsachterstanden vroegtijdig te signaleren, door aandacht te hebben voor de verschillende groepen inwoners die extra vatbaar zijn voor financiële problemen, door schuldenproblematiek integraal te benaderen en door nauw met ketenpartners samen te werken aan een Oldambt zonder financiële zorgen.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) - OntwikkelingenVoor de uitvoering van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening werkt de gemeente Oldambt samen met de gemeenten het Hogeland, Eemsdelta, Pekela en Veendam in het publiekrechtelijke samenwerkingsverband Volkskredietbank Noord Oost Groningen (VKB). Door een aantal gemeentelijke herindelingen is het aantal deelnemende gemeenten en daarmee het aantal leden van het Algemeen Bestuur afgenomen. Het gevolg hiervan is dat de verhouding tussen het aantal leden van het Algemeen Bestuur en de leden van het Dagelijks bestuur niet voldoet aan de bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Dit zorgt voor een juridisch ongewenste situatie en vraagt om herijking van de (rechts)vorm van de huidige gemeenschappelijk regeling. Verder is de afgelopen jaren gebleken dat door de afgenomen omvang van de organisatie, de bedrijfsvoering kwetsbaar is geworden. Momenteel wordt gewerkt aan onderzoeken teneinde een antwoord te krijgen op de vraag hoe schuldhulpverlening voor de gemeente Oldambt toekomstbestendig gerealiseerd kan worden.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - A2. Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) - Financiële risico'sMet de invoering van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012 hebben burgers bij de gemeente een afdwingbaar recht op ondersteuning bij schuldhulpverlening. Dat betekent dat gemeenten een passende voorziening moeten aanbieden. Indien er – om welke reden dan ook – een extra toename gaat plaatsvinden op deze vorm van ondersteuning, zal de gemeentelijke bijdrage (alsnog) gaan stijgen. Het bieden van schuldhulpverlening is namelijk een openeindregeling. Risico: Klein.
Met ingang van 1-1-2021 is de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening gewijzigd. De taken schuldhulpverlening aan ondernemers en vroeg signalering krijgen hiermee een verplicht karakter. Deze nieuwe taken gaan gepaard zonder dat gemeenten hiervoor een aanvullend budget krijgen.
Risico: Klein.
A3. Participatiebedrijf Afeer
Terug naar navigatie - - A3. Participatiebedrijf AfeerDoel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - A3. Participatiebedrijf Afeer - Doel/Openbaar belangUitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de re-integratietaak op grond van de Participatiewet. Op 1 juli 2018 is Synergon (de toenmalige uitvoerder van de Wsw) opgegaan in Afeer.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - A3. Participatiebedrijf Afeer - Betrokkenen3 gemeenten, namelijk Westerwolde, Oldambt en Pekela.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - A3. Participatiebedrijf Afeer - VestigingsplaatsWinschoten.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - A3. Participatiebedrijf Afeer - Bestuurlijk belangHet algemeen bestuur wordt gevormd door de deelnemende gemeenten. Standaard zijn dat 2 per deelnemende gemeente en afhankelijk van het aantal in te brengen sw-medewerkers en re-integratietrajecten worden er extra leden aangewezen (aantal leden wordt bepaald door een overeengekomen verdeelsleutel zoals weergegeven in artikel 6 van de GR). In 2020 zijn er zodoende vijf leden uit Oldambt, drie leden uit Pekela en twee leden uit Westerwolde. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door één vertegenwoordiger uit elk van de drie deelnemende gemeenten.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - A3. Participatiebedrijf Afeer - Gemeentelijke visieDe GR Afeer geeft enerzijds uitvoering aan de wettelijke taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening en anderzijds voert zij de re-integratietaak, op grond van de Participatiewet, uit voor de gemeenten. Daarbij is een visie vastgesteld die luidt: Afeer zorgt ervoor dat inwoners het maximale uit zichzelf halen op het gebied van werk en permanente ontwikkeling. Zo kunnen zij zelfredzaam zijn en regie nemen. In bredere zin horen daar ook vitaliteit, gezondheid en welzijn bij (maar dat zijn onderwerpen in het gemeentelijk domein).
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - A3. Participatiebedrijf Afeer - OntwikkelingenDe uitvoering van de business case behorende bij het Bestuursakkoord van Westerlee heeft per 1 juli 2018 geleid tot de omvorming van de GR Synergon in de GR Afeer, hierin zijn de afdelingen Werk van de gemeenten en Synergon opgegaan. Daarbij zijn aan Afeer een paar stevige ambities meegegeven Eind 2023 is een nieuw beleidsplan door Afeer en de GR-gemeenten opgeleverd. Een onderdeel hiervan is het herijkte beleidskader. Voor dat beleidskader zijn ook prestatie indicatoren geformuleerd. Ook in dit beleidsplan de aankondiging om vanaf het jaar 2026 te gaan werken met een nieuwe verdeelsleutel. Hierdoor zal de verdeling van de kosten meer in lijn worden gebracht met de dienstverlening per gemeente.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - A3. Participatiebedrijf Afeer - Financiële risico'sTer voldoening van de gemeentelijke bijdrage aan Afeer, wordt de volgende middelen ingezet:
- Het ontvangen rijksbudget voor de uitvoering van de Wsw;
- Middelen uit de algemene uitkering Gemeentefonds;
- Eigen gemeentelijke middelen.
De gemeente Oldambt neemt voor 64,6% deel in de gemeenschappelijke regeling (GR). De gemeente Pekela en Westerwolde nemen voor het resterende aandeel deel. De stemverhouding in het Algemeen bestuur verschilt per onderwerp en besluiten worden of bij meerderheid of bij unanimiteit (o.a. bij vaststelling begroting en jaarrekening) genomen. In artikel 7 van de GR Afeer is dit nader uitgewerkt.
Voor eerder gemelde risico's zijn beheersmaatregelen getroffen hiermee is het risico van de gemeente laag
A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG)
Terug naar navigatie - - A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG)Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG) - Doel/Openbaar belangDoor een doelmatige organisatie en coördinatie via intergemeentelijke samenwerking uitvoering te geven aan de behartiging van de volgende belangen:
a. Brandweerzorg;
b. Geneeskundige Hulporganisatie in de Regio (GHOR);
c. Rampenbestrijding en Crisisbeheersing;
d. Bevolkingszorg.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG) - BetrokkenenAlle gemeenten in de provincie Groningen.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG) - VestigingsplaatsGroningen.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG) - Bestuurlijk belangHet Algemeen bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG) - Gemeentelijke visieBetreft een op basis van de Veiligheidswet verplichte samenwerking, waarbij de doelstellingen - nu en in de toekomst - van evident belang worden geacht.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG) - OntwikkelingenDeze begroting inclusief meerjarenraming is opgesteld aan de hand van de uitgangspunten in de kaderbrief 2026-2029. Hierbij is de nullijn gehanteerd. Zoals uit deze kaderbrief bleek, spelen er meerdere landelijke en regionale ontwikkelingen die nog omkleed zijn met (financiële) onzekerheden. De VRG ziet een groot aantal onvermijdelijke ontwikkelingen op zich afkomen die mogelijk financiële consequenties zullen hebben en die de VRG niet kan opvangen binnen de begroting. Hierbij valt onder andere te denken aan paraatheid vrijwilligers, taakdifferentiatie als gevolg van Europese wetgeving, vakbekwaamheid, het Tweede loopbaanbeleid, Verduurzaming, landelijke harmonisatie van regelingen en collectieve opgaven zoals PTSS. Daarnaast speelt de onzekerheid rondom de korting op de BDuR.
Conform de opdracht van het bestuur gaat de VRG in 2026 verder met het invulling geven aan de visie op de brandweerzorg, het dekkingsplan en het regionaal beleidsplan crisisbeheersing. Verder wordt in 2026 het strategisch huisvestingsplan, het plan voor alle 39 posten vervolgd.
De omvang van de begroting 2026 stijgt met € 1.587 miljoen t.o.v. de geactualiseerde begroting 2025. Deze stijging wordt veroorzaakt door de gebruikte indexatie van 3,04%. Dit leidt tot een hogere bijdrage van € 88.521 van de gemeente Oldambt aan de VRG. De stijging van de bijdrage aan de VRG zal als meerjarenbeeldpost worden meegenomen in de begroting 2025.
De totale bijdrage van de gemeente Oldambt voor 2026 is begroot op € 3.110.506,-, waarvan € 2.813.548,- bestemd is voor brandweerzorg, € 36.771,- bestemd is voor geneeskundige hulporganisatie (GHOR), € 53.048,- bestemd is voor rampenbestrijding en crisisbeheersing en € 97.025,- bestemd is voor bevolkingszorg.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - A4. Veiligheidsregio Groningen (VRG) - Financiële risico'sOm de dienstverlening van VRG ook de komende jaren op niveau te kunnen houden, inclusief de onvermijdelijke ontwikkelingen, zullen gemeenten rekening moeten houden met een uitzetting van de begroting van de VRG. Hiermee is in de meerjarenbegroting van de VRG nog geen rekening gehouden, immers hiermee gemoeide bedragen zijn niet bekend.
Risico: Reëel.
A5. Eems Dollard Regio (EDR)
Terug naar navigatie - - A5. Eems Dollard Regio (EDR)Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - A5. Eems Dollard Regio (EDR) - Doel/Openbaar belangDe EDR draagt op de volgende manieren bij aan het openbaar belang:
- Het ontwikkelen van grensoverstijgende samenwerkingsprojecten die bijdragen aan het vinden van oplossingen voor uitdagingen in de regio en het verwerven van financiële middelen om deze projecten uit te voeren.
- Het adviseren van haar leden, burgers, ondernemers, verenigingen, overheden en andere instellingen bij grens overstijgende activiteiten, kansen en uitdagingen. Een voorbeeld is het Grens Info Punt (GIP) voor werknemers en werkgevers (https://grenzinfo.eu/edr/).
- Het op diverse gebieden bevorderen, ondersteunen en coördineren van regionale grensoverstijgende samenwerking van de deelnemers aan EDR (lokale en regionale overheden en instellingen aan beide kanten van de grens).
Betrokkenen
Terug naar navigatie - A5. Eems Dollard Regio (EDR) - Betrokkenen83 leden, waaronder openbare instellingen, provincies, Landkreise, steden en gemeenten uit de Nederlandse provincies Groningen, Drenthe en Fryslân en uit de regio Weser-Ems in Niedersachsen, dragen bij aan de financiering van der activiteiten.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - A5. Eems Dollard Regio (EDR) - VestigingsplaatsBad Nieuweschans, gemeente Oldambt.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - A5. Eems Dollard Regio (EDR) - Bestuurlijk belangIn de EDR-Raad is de gemeente Oldambt vertegenwoordigd met twee leden, aan te wijzen door de Gemeenteraad waarvan één lid afkomstig is uit het College van B&W. Dit is onze Burgemeester die tevens deel uitmaakt van het Dagelijks Bestuur van de EDR, zij heeft de rol van voorzitter van het DB van de EDR tot en met eind 2025. De gemeente heeft (net zoals veel andere leden) geen tweede lid benoemd.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - A5. Eems Dollard Regio (EDR) - Gemeentelijke visieHet bevorderen en realiseren van grensoverstijgende samenwerking op regionaal en plaatselijk niveau is voor nu en in de toekomst een belangrijke kans voor het realiseren van gemeentelijke beleidsdoelstellingen.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - A5. Eems Dollard Regio (EDR) - OntwikkelingenSpeerpunten van de EDR zijn de bevordering van de grensoverstijgende regionale economie, arbeidsmarkt, toerisme, veiligheid en cultuur. Om bij te dragen aan het realiseren van de beleidsvisie die EDR in 2021 heeft vastgesteld neemt de gemeente ambtelijk deel aan een projectgroep van ambtelijke medewerkers van EDR-DB-leden. De groep werkt een grens-overstijgend arbeidsmarktproject uit en ontwikkelt activiteiten en projecten op het gebied van bestrijding van ondermijning, de vrijetijdseconomie/toerisme, economische samenwerking en cultuur. Om doelstellingen te behalen wordt nauw samengewerkt met het INTERREG-programma “Deutschland-Nederland”. EDR levert een actieve bijdrage aan het initiëren, beoordelen, en toekennen van financiële INTERREG-middelen aan projecten in de EDR-regio. De Eems Dollard Regio (EDR) maakt als programmapartner actief deel uit van het Interreg VI A-programma Duitsland-Nederland. Als lead partner en coördinator is de Eems Dollard Regio (EDR) betrokken bij Duits-Nederlandse projecten die direct ten goede komen aan burgers. Met ervaring, sterke netwerken en binationale expertise bevorderen we de samenwerking op het gebied van sociale kwesties en op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt en advies voor burgers over verschillende onderwerpen en vragen (bijv. leven en wonen in het buurland). Via het Kleinprojectenfonds (KPF) in het Interreg VI A-programma “Duitsland-Nederland” ondersteunt de EDR als lead partner kleinere grensoverschrijdende initiatieven. We ondersteunen het aanvraagproces, afwikkeling en de realisatie om culturele uitwisseling, sociale samenwerking en economische innovatie te bevorderen. Als coördinator van het project Buurtaal bevorderen we de buurtaal op scholen en onderwijsinstellingen. Met gerichte maatregelen versterken we taalvaardigheid en intercultureel begrip - voor betere kansen op de arbeidsmarkt en hechtere relaties in de grensregio.
De GrensInfoPunt EDR biedt advies over werken, leven en studeren in de grensregio. Dankzij sterke netwerken met overheidsinstanties vergemakkelijken wij de toegang tot belangrijke informatie en verminderen wij bureaucratische drempels voor burgers.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - A5. Eems Dollard Regio (EDR) - Financiële risico'sIn de begroting van EDR (opgesteld volgens in Duitsland geldende regels zonder balansprognose) wordt elk jaar een begroting gemaakt van inkomsten en uitgaven. Uit de begrotingen blijkt dat inkomsten en uitgaven elkaar grotendeels in evenwicht houden.
De Gemeente heeft in 2001 een hypothecaire lening verstrekt voor de financiering van het gebouw van EDR in Bad Nieuweschans. Deze lening met lineaire aflossing heeft een looptijd van 30 jaar met een rente van 5,77%. De lening loopt tot 2031.
Geen risico’s bekend.
Risico: Klein.
A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG)
Terug naar navigatie - - A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG)Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG) - Doel/Openbaar belangDe Omgevingsdienst Groningen (hierna ODG) is ingesteld om vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavingstaken op het gebied van het omgevingsdomein voor de deelnemers te gaan uitvoeren, waarmee de deelnemers de kwaliteit van de uitvoering van de taken willen verbeteren.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG) - BetrokkenenAlle gemeenten in de provincie Groningen en de provincie Groningen.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG) - VestigingsplaatsVeendam.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG) - Bestuurlijk belangIn het algemeen bestuur zijn de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd met één collegelid.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG) - Gemeentelijke visieHet betreft een op basis van artikel 18.21 van de Omgevingswet, verplichte samenwerking, waarbij de gemeente Oldambt slechts de uitvoering van het minimaal verplichte basistakenpakket heeft overgedragen.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG) - OntwikkelingenDoor een voortdurend tekort aan personeel en de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt heeft de ODG moeite om de personele bezetting volledig in te vullen. Een deel van de bezetting wordt ingevuld met medewerkers die nog moeten worden opgeleid en ingewerkt of met externe inhuur. Dit brengt extra kosten en een lagere productie met zich mee.
Daarnaast is onlangs de samenwerking met Omnimap voor de implementatie van een nieuw VTH-systeem beëindigd. Er is een nieuwe leverancier met een bewezen trackrecord geselecteerd. Deze nieuwe leverancier moet binnen zeer korte termijn een werkend VTH-systeem implementeren en opleveren. Gelet op de bewezen ervaring van deze leverancier bij het implementeren van software bij omgevingsdiensten, is de verwachting dat het systeem tijdig en volledig wordt opgeleverd.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - A6. Omgevingsdienst Groningen (ODG) - Financiële risico'sMogelijke financiële risico’s voor de gemeente Oldambt zijn:
- Door tekort aan personeel kan de ODG naar alle waarschijnlijkheid de jaaropdracht niet meer geheel uitvoeren. Dit heeft gevolgen voor de toekomstige jaaropdrachten en de begroting.
- Er moet een nieuw VTH-systeem worden geïmplementeerd binnen een zeer korte termijn.
- Financiële risico’s voor zover die voortvloeien uit het functioneren van de ODG, worden naar rato van de deelnemersbijdrage gedragen door alle deelnemers.
Risico: Middel.
A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD)
Terug naar navigatie - - A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD)Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD) - Doel/Openbaar belangDoor een doelmatige organisatie en coördinatie via intergemeentelijke samenwerking uitvoering te geven aan de volgende onderwerpen:
Programma Gezondheid (GGD):
- Meerjarenagenda Publieke Gezondheid 2023-2026
- Versterking infectieziektepreventie – vaccinatievoorziening – pandemische paraatheid
- Doorontwikkeling JGZ
- JGZ Preventieagenda
- Beleidsvisie seksuele gezondheid (gezondheidsbeschermende en gezondheidsbevorderende maatregelen)
- Preventie seksuele intimidatie en seksueel geweld
- Toekomst forensische geneeskunde; samenwerking 3Noord
- Gezonde fysieke leefomgeving; Omgevingswet – klimaatverandering – energietransitie
- Versterking kennis en adviesfunctie van de GGD op thema’s die gemeenten als prioritair hebben aangegeven
- Aardbevingen en gezondheid
- Participatie in regionale netwerken, zoals Gezondheidsoverleg Groningen en Regionaal Platform Omgevingswet
- Resultaten Corona Gezondheidsmonitor bij jongvolwassenen (16-25 jaar)
- Resultaten Gezondheidsmonitor Volwassenen & Ouderen
- Integrale aanpak van interventies en programma’s, zoals Kansrijke Start, Nu Niet Zwanger, Regionaal Netwerk Rookvrij, Opgroeien Groningen, Jong Leren Eten, Gezonde School, (Groninger) JOGG, Opgroeien in een kansrijke omgeving (OKO), Ik pas, Nix-18.
- Mentale gezondheid
Betrokkenen
Terug naar navigatie - A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD) - BetrokkenenAlle gemeenten in de provincie Groningen.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD) - VestigingsplaatsGroningen.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD) - Bestuurlijk belangDe Groninger gemeenten hebben de taken op het gebied van publieke gezondheid gedelegeerd aan GGD Groningen. De GGD legt over de uitvoering van de taken verantwoording af aan het Algemeen Bestuur. Het Algemeen bestuur wordt gevormd door één collegelid per deelnemende gemeente. In de gemeenschappelijke regeling zijn taken, bevoegdheden van respectievelijk AB en DB beschreven. Het Algemeen bestuur (AB) besluit over het beleid, de financiën en toetst de uitvoering. Het Dagelijks bestuur (DB) bereidt de vergaderingen van het Algemeen Bestuur voor. De directeur Publieke gezondheid (DPG) is benoemd door het AB en legt verantwoording af aan het DB.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD) - Gemeentelijke visieBetreft een op basis van de Wet publieke gezondheid verplichte samenwerking, waarbij de doelstellingen – nu en in de toekomst – van evident belang worden geacht.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD) - OntwikkelingenOp 24 februari 2023 heeft het AB het besluit genomen om de taakvelden van jeugdhulp en publieke gezondheid in de huidige gemeenschappelijke regeling te ontvlechten. De GR GGD is ontstaan per 1 januari 2025. Door de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen per juli 2022 krijgen gemeenteraden nu meer mogelijkheden om hun kaderstellende en controlerende rol binnen de samenwerkingsverbanden waaraan zij deelnemen te
verstevigen.
Een aantal nieuwe mogelijkheden leidt tot een verplichte aanpassing van de teksten van de gemeenschappelijke regelingen. Het gaat onder meer om veranderingen in de begrotingscyclus, bepalingen over uittreden en over het aangaan en wijzigen van een regeling. Deze verplichte wijzigingen zijn in 2024 verwerkt, zodat de ontvlechting in 2025 van kracht is.
In september 2023 is er een voorstel aan de presidia van de gemeenteraden voorgelegd over aanvullende werkwijzen waar raden voor kunnen kiezen op het vlak van
- Actieve informatieplicht
- Indienen van een zienswijze
- Periodieke evaluatie
En ook om het personeel van de RIGG in dienst te laten blijven van de gemeente Groningen.
Verder is op het terrein van de publieke gezondheid de meerjarenagenda 2023-2026 verder uitgewerkt. Er zijn in gezamenlijkheid strategische thema’s gekozen met daarbij vier prioriteiten die door ambtenaren van GGD en gemeenten verder worden uitgewerkt. Dit zijn:
Langer Gezond leven in Groningen, jeugd
1. Provinciale uitrol van de eerste duizend dagen aanpak en Kansrijke Start uitbreiden naar 4 jaar
2. Inzet collectieve interventies en vroegsignalering
Langer Gezond leven in Groningen, ouderen
3. Uitwerken preventieve ouderengezondheidszorg en de rol GGD
Gezonde en veilige leefomgeving
4. Inventariseren regionale werkwijze
De inwonersbijdrage voor 2026 voor het programma Gezondheidszorg is begroot op €1.380.606,-. Deze bijdrage heeft geheel betrekking op wettelijke taken van zowel de GGD, als van de gemeente.
Daarnaast betaalt de gemeente diverse vergoedingen aan de GGD voor zowel wettelijke, als niet-wettelijke taken, voor een begroot totaalbedrag van ongeveer €600.000,-. Deze vergoedingen worden aan het begin van het jaar vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Een aantal onderdelen wordt op basis van werkelijke kosten (huisvesting consultatiebureaus) of werkelijke aantallen trajecten (bijv. Stevig Ouderschap) verrekend met het aan de GGD betaalde (voorschot)bedrag. De kosten van het Rijksvaccinatie-programma en de inspecties van de kinderopvang worden per kwartaal door de GGD aan ons gefactureerd. Ter dekking van de kosten van het Rijksvaccinatie-programma ontvangen wij rechtstreeks een vergoeding vanuit het Rijk.
Alleen de inwonersbijdrage maakt deel uit van de begroting van de GR, de vergoedingen niet.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - A7. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD) - Financiële risico'sProgramma Gezondheid:
Voor de gemeenschappelijke taken is egalisatie van niet-begrote baten en lasten via een beperkte egalisatiereserve toegestaan. Saldo op gemeente-specifieke taken worden afgerekend met de afzonderlijke gemeenten. Als de afwijking op gemeenschappelijke taken de grenzen van de egalisatiereserve te buiten gaan, worden deze ook met de deelnemende gemeenten verrekend. Het financiële beleid is erop gericht dergelijke nacalculatorische verrekeningen tot een minimum beperkt te houden.
Risico: Klein.
A8. Publiek Vervoer Groningen Drenthe
Terug naar navigatie - - A8. Publiek Vervoer Groningen DrentheDoel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - A8. Publiek Vervoer Groningen Drenthe - Doel/Openbaar belangDe gemeenten in en provincies van Groningen en Drenthe willen een optimaal vervoersnetwerk creëren, dat betaalbaar en toekomstbestendig is; waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. Concreet verzorgt Publiek Vervoer het Wmo- en het leerlingenvervoer voor alle gemeenten.
Voor een aantal gemeenten is ook het Wsw-vervoer overgedragen aan Publiek Vervoer (o.a. voor Afeer). Publiek Vervoer beheert namens de deelnemers ook de contracten van de hubtaxi. Een aantal gemeenten heeft lokale (vrijwilligers)projecten voor vervoer aan Publiek Vervoer gekoppeld.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - A8. Publiek Vervoer Groningen Drenthe - BetrokkenenAlle 24 gemeenten in Groningen en Drenthe, 2 provinciebesturen alsmede het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - A8. Publiek Vervoer Groningen Drenthe - VestigingsplaatsAssen.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - A8. Publiek Vervoer Groningen Drenthe - Bestuurlijk belangHet Algemeen bestuur van de GR bestaat uit een (getrapte) afvaardiging van de collegeleden van de deelnemers, te weten één vertegenwoordiger per perceel (voor Noord-Oost-Groningen de gemeenten Oldambt, Pekela, Veendam, Westerwolde en Stadskanaal) en één vertegenwoordiger van het OV-bureau.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - A8. Publiek Vervoer Groningen Drenthe - Gemeentelijke visieDe Groninger en Drentse gemeenten en provincies staan voor een inclusieve samenleving, waaraan iedereen die dat wil kan deelnemen. Welke ondersteuning je ook nodig hebt, ongeacht of je woont op het platteland of in stedelijk gebied. Voorwaarde hiervoor is dat reizigers - jong en oud - veilig, flexibel en zelfstandig kunnen reizen. En waar altijd vervoersondersteuning-op-maat (of passend vervoersondersteuning) geboden wordt aan hen die dat nodig hebben. Waar aanbieders van vervoer een gezonde bedrijfsvoering kunnen hebben met goed werkgeverschap. En waar innovatief ondernemerschap beloond wordt.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - A8. Publiek Vervoer Groningen Drenthe - OntwikkelingenDe gemeenschappelijke regeling is rechtsgeldig sinds de publicatie in de Staatcourant van 6 februari 2018. Bij de vaststelling van de jaarrekening 2018 is ook ingestemd met de vorming van een kleine risicoreserve van € 50.000. In maart is de ontwerp meerjarenbegroting 2026-2029 door alle deelnemers vastgesteld.
- Publiek vervoer ziet drie niveaus in de vraagstukken die te maken hebben met doorontwikkeling van mobiliteitsvraagstukken rondom Publiek Vervoer. Deze zijn:
Samenleving: Welke behoeften spelen er en wat zijn de ontwikkelingen hierin en welke invloed kunnen deze hebben op de vraag naar vervoer. Er zal kennis worden verzameld in databases en naast advisering ook informatie worden gedeeld met de deelnemers. - Vervoer: Het daadwerkelijk verplaatsen van mensen op een manier die zoveel mogelijk aan hun behoeften voldoet.
- ICT: Het geheel van ICT toepassingen dat nodig is om het bovenstaande mogelijk te maken en de prestaties van de gecontracteerde vervoerspartijen terdege te monitoren.
In 2024 lag de focus op de aanbesteding van het nieuwe contract voor doelgroepenvervoer, de versterking van de bedrijfsvoering en de interne organisatie. Dankzij de inzet van het kleine team (inclusief tijdelijke inhuur) en de samenwerking met deelnemers zijn de voorbereidingen voor de aanbesteding succesvol afgerond. De begrote onttrekking aan de bestemmingsreserve bleek niet nodig, wat leidde tot een positiever resultaat dan verwacht.
De aanbesteding, bedrijfsvoering en teamwisselingen vroegen in de afgelopen periode veel van de organisatie. Daarom lag de focus op een zorgvuldig aanbestedingstraject en stabiele bedrijfsvoering.
De ontwerp-meerjarenbegroting 2026-2029 sluit aan op de vastgestelde financiële kaders en beleidsdoelen. De begroting geeft een realistisch beeld van de komende jaren en bevat geen inhoudelijke of financiële knelpunten. In 2026 ligt de prioriteit bij de voortzetting van de aanbesteding. Daarnaast worden lopende projecten voortgezet die bijdragen aan efficiënter vervoer ("stip op de horizon 2030"). De kosten hiervan worden gedekt uit de bestemmingsreserve doorontwikkeling. De structurele baten en lasten voor 2026 zijn gebaseerd op de bij oprichting vastgestelde uitgangspunten.
De kostenstijging in de periode 2026-2029 blijft beperkt en is het gevolg van gebruikelijke indexaties voor loon, prijs en materiaal. Deze zijn verwerkt in de begroting en staan los van de NEA-indexatie, die specifiek geldt voor het Wmo- en leerlingenvervoer en jaarlijks wordt aangepast op basis van kostenontwikkelingen in de taxibranche.
Voor de aanbesteding is reeds gereserveerd in de begroting 2025-2028. Mogelijke rechtszaken zijn niet vooraf begroot en worden bij optreden gefinancierd via incidentele bijdragen van de deelnemers. Eventuele extra taken gedurende het jaar worden eveneens apart bekostigd via aanvullende incidentele inkomsten.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - A8. Publiek Vervoer Groningen Drenthe - Financiële risico'sDe bijdrage voor Oldambt bedraagt voor 2026 €45.967 ex. En € 55.620 incl. (btw-belast). In 2029 is dit naar verwachting €51.796 exclusief btw.
Publiek Vervoer (PV) monitort en beheerst financiële risico’s door middel van een geavanceerd “dashboard” waarin ritgegevens en diverse prestatie-indicatoren per gemeente worden geanalyseerd. Dit stelt PV in staat om contractafspraken nauwkeurig te handhaven en, indien nodig, vervoerders te sanctioneren wanneer zij niet voldoen aan de gestelde eisen.
Daarnaast blijft de demografische ontwikkeling een belangrijke factor. De toenemende vergrijzing en het beleid om mensen langer zelfstandig thuis te laten wonen, leiden naar verwachting tot een structurele stijging van de vraag naar Wmo-vervoer.
Dit wordt als een reëel, maar financieel klein risico ingeschat.
Een ander financieel risico ligt in de ontwikkelingen rondom arbeidsvoorwaarden. De invoering van een nieuwe CAO, inclusief aanpassingen in de functiewaarderingssystematiek, heeft geleid tot hogere personeelskosten dan aanvankelijk begroot. Omdat de begroting vroeg in het jaar wordt opgesteld en door meerdere partijen moet worden goedgekeurd, kunnen dergelijke ontwikkelingen leiden tot noodzakelijke aanpassingen gedurende het jaar.
Daarnaast brengen complexe aanbestedingstrajecten extra kosten met zich mee. Met name de voorbereiding en uitvoering van nieuwe vervoerscontracten vereisen incidentele financiële inspanningen, die niet altijd vooraf volledig kunnen worden ingeschat.
Hoewel er gedurende het jaar afwijkingen ten opzichte van de begroting kunnen ontstaan, worden deze binnen de kaders van de Gemeenschappelijke Regeling beoordeeld en geautoriseerd, zodat de financiële beheersbaarheid gewaarborgd blijft.
B. Vennootschappen en corporaties
Terug naar navigatie - - B. Vennootschappen en corporatiesB1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Terug naar navigatie - - B1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - B1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) - Doel/Openbaar belangDe BNG Bank is de bank van en voor de overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG Bank duurzaam bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - B1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) - BetrokkenenZowel de centrale overheid als de decentrale overheden.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - B1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) - VestigingsplaatsDen Haag.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - B1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) - Bestuurlijk belangDe gemeente Oldambt heeft zeggenschap in de BNG via stemrecht op de aandelen (één stem per aandeel van € 2,50). De gemeente Oldambt bezit hiervan in totaal 181.116.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - B1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) - Gemeentelijke visieGelet op de wijze waarop BNG het openbaar belang behartigt, is het gewenst het aandelenbezit in de BNG Bank te behouden.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - B1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) - OntwikkelingenDuurzaamheid is een speerpunt in de dienstverlening van BNG Bank. Zij blijft een belangrijke financier van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed, waarbij decentrale overheden, woningcorporaties en zorg- en onderwijsinstellingen zo veel mogelijk worden ontzorgd.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - B1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) - Financiële risico'sAansprakelijkheid als aandeelhouder voor maximaal het nominaal aandelenkapitaal ad € 452.790 (0,33%).
Risico: Klein.
B2. Enexis Holding N.V.
Terug naar navigatie - - B2. Enexis Holding N.V.Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - B2. Enexis Holding N.V. - Doel/Openbaar belangEnexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van elektriciteit van ongeveer 3,0 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. Het aantal aansluitingen op het gasnet bedraagt ca. 2,3 miljoen. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - B2. Enexis Holding N.V. - BetrokkenenIn 2009 is besloten de aandelen in het productie- en leveringsbedrijf van Essent te verkopen aan energiebedrijf RWE. Netwerkbedrijf Enexis is hierbij eigendom gebleven van de publieke aandeelhouders. De Provincie Brabant is penvoerder t.b.v. alle aandeelhouders.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - B2. Enexis Holding N.V. - Vestigingsplaats’s-Hertogenbosch.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - B2. Enexis Holding N.V. - Bestuurlijk belangHet aandeel dat de gemeente Oldambt heeft in het nominaal aandelenkapitaal, 0,59%
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - B2. Enexis Holding N.V. - OntwikkelingenIn de AVA van 2023 is besloten dat een klimaatneutraal energiesysteem essentieel is om de Nederlandse klimaatdoelen te halen. Aardgas wordt vervangen door duurzame alternatieven zoals collectieve warmtenetten, elektrificatie en duurzame gassen. De productportfolio wordt uitgebreid met:
- Energie-netwerkbedrijven moeten volwaardig kunnen participeren als eigenaar en beheerder van warme infrastructuur;
- Overheden mogen publieke partijen aanwijzen;
- Regelgeving staat – naar analogie van elektriciteit en gas een redelijk rendement voor netbeheerders toe.
De missie en opgave hebben grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Verkenningen van netbeheer NL en de individuele netbeheerders geven aan dat de energietransitie een enorme investeringsopgave en daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte tot gevolg heeft.
Uitgangspunt is dat Enexis financieel solide blijft, geen financiële risico’s neemt en tenminste een A credit-rating behoudt.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - B2. Enexis Holding N.V. - Financiële risico'sMogelijke financiële risico’s voor de gemeente Oldambt zijn:
Enexis is financieel gezond en heeft een Standaard & Poor’s rating van A+.
Op grond van de wet (art 2:81 BW) zijn de verplichtingen en de aansprakelijkheid van de aandeelhouders in totaliteit jegens Enexis Holding N.V. beperkt tot he aandeel dat de gemeente Oldambt heeft in het nominaal aandelenkapitaal. Dit bedraagt in totaal € 149.682.196.
Voor Oldambt betekent dit een risico van € 878.456 (0,59%).
Risico: Klein.
2. Het vervroegd (verlies van rente) of het geheel niet aflossen van de verstrekte converteerbare hybride aandeelhouderslening ad € 2,9 miljoen.
Risico: Klein.
3. De financiële injectie van € 500,0 miljoen van de aandeelhouders is overigens alleen niet genoeg. Daarnaast kan eventueel het eigen vermogen opgebouwd worden voor ingehouden winst. Ook kan door de grote investeringen die door Enexis moeten worden gedaan het resultaat onder druk komen te staan. Dit alles kan een lagere dividenduitkering tot gevolg hebben. Door groei van Enexis is de gedachte dat dit beperkt zal zijn of geheel teniet gedaan kan worden. Mocht dit wel aan de orde zijn, dan kan de dekking hiervoor gevonden worden in de netto rentevergoeding op de hybride lening van 2,09% jaarlijks; € 61.330 en de mogelijke extra middelen die via het gemeentefonds worden ontvangen.
Risico: Reëel.
4. De komende jaren is de financiële positie van Enexis van dien aard dat geen gebruik gemaakt hoeft te worden van de zogenaamde Afsprakenkader. Echter wordt niet uitgesloten dat in de toekomst dit wel nodig zal zijn met als gevolg o.a. verwatering van de aandelenwaarde en lagere dividenduitkering.
Risico: Reëel.
B3. N.V. Waterbedrijf Groningen
Terug naar navigatie - - B3. N.V. Waterbedrijf GroningenDoel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - B3. N.V. Waterbedrijf Groningen - Doel/Openbaar belangDe vennootschap heeft ten doel de voorziening van haar verzorgingsgebied met drinkwater en water voor andere doeleinden alsmede het verrichten van al hetgeen tot een en ander behoort of daaraan bevorderlijk kan zijn.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - B3. N.V. Waterbedrijf Groningen - BetrokkenenAlle gemeenten in Groningen en de provincie Groningen.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - B3. N.V. Waterbedrijf Groningen - VestigingsplaatsGroningen.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - B3. N.V. Waterbedrijf Groningen - Bestuurlijk belangHet bestuur van de N.V. is opgedragen aan een directie onder toezicht van de raad van commissarissen bestaande uit zes leden.
Gemeentelijke visie
Terug naar navigatie - B3. N.V. Waterbedrijf Groningen - Gemeentelijke visieHet na te streven belang en gemeentelijke deelname daaraan is evident.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - B3. N.V. Waterbedrijf Groningen - OntwikkelingenGeen opmerkingen, zowel in financiële als in bestuurlijke zin.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - B3. N.V. Waterbedrijf Groningen - Financiële risico'sHet risico blijft beperkt tot het aandeel die de gemeente Oldambt heeft in het nominaal uitgegeven aandelenkapitaal. Deze bedraagt totaal € 142.000.
Voor Oldambt betekent dit een risico van € 9.000 (6,34%).
Risico: Klein.
B4. GRID N.V.
Terug naar navigatie - - B4. GRID N.V.Doel/Openbaar belang
Terug naar navigatie - B4. GRID N.V. - Doel/Openbaar belangHet verlenen van ICT-diensten aan (regionale) overheden, overheids- diensten en instellingen, het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
Betrokkenen
Terug naar navigatie - B4. GRID N.V. - BetrokkenenDe gemeenten Westerwolde, Oldambt, Veendam en Pekela.
Vestigingsplaats
Terug naar navigatie - B4. GRID N.V. - VestigingsplaatsScheemda.
Bestuurlijk belang
Terug naar navigatie - B4. GRID N.V. - Bestuurlijk belangHet bestuur van de N.V. is opgedragen aan een directie onder toezicht van de raad van commissarissen bestaande uit drie leden.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - B4. GRID N.V. - OntwikkelingenIn de Raadsvergadering van 2 juli 2025 heeft de Raad unaniem ingestemd met het Raadsvoorstel om verdere invulling te geven aan de verregaande strategische en organisatorische samenwerking met de gemeenten Pekela, Veendam en Westerwolde op het gebied van de ICT-voorziening. Eind 2025 zal een de raad worden voorgelegd een definitief besluit te nemen om per 1 januari 2026 GRID NV om te zetten naar een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Deze regeling past beter bij de wensen van de gemeenten. Feitelijk zal deze GR per 1 mei 2026 in werking treden en zich in tegenstelling tot voorheen, zich uitsluitend richten op ICT -regie rondom een vernieuwd netwerk en serverpark en de migratie naar de Cloud.
Financiële risico's
Terug naar navigatie - B4. GRID N.V. - Financiële risico'sDe volgende risico’s zijn te melden:
- Het aandeel die de gemeente Oldambt heeft in het nominaal uitgegeven aandelenkapitaal van € 18.000 en de extra agiostorting van € 186.755 in 2023. Voor Oldambt betekent dit een totaal risico van € 74.702 (40%).
Risico: Klein.
- In de afgelopen jaren hebben grootschalige cyberaanvallen ons geleerd dat een kleine ICT- dienstverlener als GRID met moeite bestand is tegen cyberdreigingen. Beperkte capaciteit, beperkte kennis en de staat van het netwerk zijn zaken die in de toekomst voor kwetsbaarheden kunnen zorgen. Jaarverslag en jaarrekening 2024 126. Investeringen om op het gewenste beveiligingsniveau te komen zijn niet op geld gezet. Risico’s in geld, reputatie, betrouwbaarheid etc. zijn reëel wanneer door een cyberaanval gegevens van onze inwoners worden gestolen.
Risico: Reëel.
- Mogelijke uittreding van een van de deelnemers bij de GRID kan een financieel risico met zich meebrengen. Immers de vaste kosten en overhead moeten dan door de overblijvende partijen worden opvangen.
Risico: Klein.