2 Programmaplan
Inleiding
Terug naar navigatie - - InleidingProgrammaplan
Om de beleidsbegroting kort en gefocust te houden is ervoor gekozen om onderwerpen alleen op te nemen als daarvoor vanuit (mogelijk) politiek of publiek perspectief aanleiding toe is. De nadruk ligt daarmee voornamelijk op de onderwerpen uit het coalitieakkoord, de algemene beschouwingen en de kadernota. In principe zijn onderwerpen die bijvoorbeeld een relatief standaard uitvoering van rijksbeleid zijn niet opgenomen in de beleidsteksten.
De programma indeling is als volgt:
Programma 1 Algemene dienstverlening
Programma 2 Leefomgeving en woonklimaat
Programma 3 Ondernemingsklimaat, werkgelegenheid en onderwijs
Programma 4 Zorg en samenleving
Programma 5 Duurzaamheid en milieu
Programma 6 Bestuur
Programma 7 Overhead*
Programma 8 Algemene dekkingsmiddelen*
We hebben bij elk programma een korte inleidende tekst toegevoegd als beschrijving van wat onder de programma’s wordt verstaan.
* De toelichtende teksten over programma’s 7 en 8 overhead en algemene dekkingsmiddelen zijn terug te vinden in hoofdstuk 3 van deze begroting.
Leeswijzer
Terug naar navigatie - Inleiding - Leeswijzer‘Beleidshorizon 2025’ wordt ‘beleid 2026’
Het jaar 2025 is het laatste volledige kalenderjaar waar het huidige college verantwoording over aflegt omdat in maart 2026 nieuwe gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. De lange termijn beleidshorizon (langere termijn doelstelling) zal, net als de aanpak op hoofdlijnen, na de verkiezingen van 2026, opnieuw geformuleerd of bevestigd worden in een nieuw ‘coalitieakkoord’. Daarom is er voor de begroting van 2026 gekozen voor een ‘horizon’ van 1 jaar: ‘Beleid 2026’.
De vraag die hierachter schuil gaat is: “Wat wil de gemeente aan het einde van 2026 hebben bereikt?”.
Er zijn doelen die al dan niet ‘van nature’ doorlopen. Deze zijn voor de beleidshorizon van 2026 blijven staan. Daarnaast zijn in de beleidsbegroting andere, nieuwe of vervolg doelstellingen opgenomen. Deze zijn onder andere afgeleid van de kadernota.
Aanpak op hoofdlijnen
Onder deze titel wordt beschreven wat in hoofdlijnen de aanpak zal zijn om het doel uit de beleidshorizon te bereiken. Dit is echt op hoofdlijnen, kan ook randvoorwaarden bevatten en beschrijft mogelijk een periode die verder kijkt dan alleen het huidige begrotingsjaar. Deze titel geeft antwoord op de vraag: “Hoe gaan we, in hoofdlijnen, de doelstelling proberen te bereiken?”
Ontwikkelingen
Bij ontwikkelingen is de mogelijkehid gegeven om kort aan te geven wat de ontwikkelingen waren/ zijn in het jaar 2025. Dit is met name bedoeld om de acties 2026 beter te begrijpen.
Acties in 2026
Hieronder staan de concrete acties benoemd die in 2026 zullen worden uitgevoerd. Het is mogelijk dat uit de aanpak op hoofdlijnen acties volgen die al in eerdere jaren zijn uitgevoerd.
2.1 Programma 1 Algemene dienstverlening
Terug naar navigatie - - 2.1 Programma 1 Algemene dienstverleningInleiding
Terug naar navigatie - 2.1 Programma 1 Algemene dienstverlening - InleidingDit programma bevat alle doelstellingen die te maken hebben de directe service aan onze inwoners. Denk hierbij aan digitale dienstverlening en klanttevredenheid, maar ook aan informatiebeveiliging. Zie voor ondersteunende dienstverlening aan inwoners die dat nodig hebben programma 4 Zorg en samenleving.
Dienstverlening en informatievoorziening
Terug naar navigatie - 2.1 Programma 1 Algemene dienstverlening - Dienstverlening en informatievoorziening
|
Beleid 2026 |
De gemeente gaat inwoners de komende jaren in staat stellen om het merendeel van de zaken met de gemeente online te regelen. Eigen regie en selfservice zijn de sleutelwoorden bij de ontwikkeling van de dienstverlening. Op de landelijke monitoring scoort dienstverlening qua volwassenheid op of boven het gemiddelde, 80% van de vragen wordt beantwoord tijdens het eerste klantcontact en de inwoners beoordelen de dienstverlening met minimaal een 7. Binnen het programma Nijambt hebben we de ontwikkellijn ‘Dienstverlening’ opgesteld. Hiermee willen we de komende jaren de dienstverlening verder optimaliseren en digitaliseren. De thema’s samen, ondernemend en dichtbij staan hierbij centraal. We zetten in op een betrouwbare, tijdige en transparante dienstverlening door alle kanalen op elkaar af te stemmen, verder te digitaliseren en dienstverlening in het DNA van de medewerkers te verhogen. De gemeente heeft GRID opdracht gegeven een transitieprogramma uit te voeren waarin we onze automatisering (servers, netwerk en werkplekken) richting de toekomst organiseren. We gaan daarvoor samen met de drie andere Oost-Groningse gemeenten een gemeenschappelijke regeling in het leven roepen. Om de dienstverlening te kunnen optimaliseren, dienen de ondersteunende systemen en processen op orde te zijn. Hierbij kan gedacht worden aan verbeterde informatiestromen zodat we datagestuurd kunnen werken, digitaliseren van werkprocessen en medewerkers onder andere digitaal beter toe te rusten. Daarnaast willen we medewerkers (verder) ontwikkelen naar Nijambtenaren die flexibel kunnen inspelen op de behoefte van inwoners, ondernemers en uitdagingen die op ons afkomen als gemeente of samenleving.
|
|
Aanpak op hoofdlijnen |
Met een programmatische aanpak willen we de komende jaren de dienstverlening verder optimaliseren en digitaliseren. De thema’s samen, ondernemend en dichtbij staan hierbij centraal. We zetten in op een betrouwbare, tijdige en transparante dienstverlening door alle kanalen op elkaar af te stemmen, verder te digitaliseren en dienstverlening in het DNA van de medewerkers te verhogen. De fysieke dienstverlening in het nieuwe gemeentehuis zal plaatsvinden vanuit één centrale frontoffice. Vanaf 2024 zijn we gestart met een grootschalige overgang naar een Cloudomgeving. Onze huidige applicaties worden systematisch aangepast of vervangen. Verder werken we door aan de implementatie van Dimpact PodiumD: de uitfasering van ons huidige zaaksysteem en de geleidelijke implementatie van het nieuwe zaaksysteem (een softwareplatform dat gemeenten gebruiken om administratieve processen en zaken te beheren). Dit zal na 2026 verder worden geimplementeerd.Verder zal 2026 in het teken staan van de voorbereiding op het nieuwe gemeentehuis. De keuze voor onder meer toegangssystemen, klantgeleiding, reserveringssystemen etc. zullen gemaakt moeten worden.
|
|
Ontwikkelingen |
PodiumD: de implementatie van een nieuw gemeentelijk dienstverleningsplatform Het RAAS wordt vervangen door Reisdocumenten Informatiesystemen (ReIS). Gegevens hierin zijn actueler en betrouwbaarder. Zo zijn eerdere aanvragen bij andere instanties via ReIS direct zichtbaar tijdens de aanvraag. Deze gegevens worden realtime uit het Basisregister Reisdocumenten (BR) gehaald en opgevoerd. Onderzoek en optimaliseren van meer AI toepassingen om de organisatie in brede zin te ontlasten met oa AI-tools: co-pilot en Slimtaal Wet- en regelgeving, inclusief: Wmebv, Woo en archiefwet. |
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Begrotingstotalen van programma 1 Algemene dienstverlening
Terug naar navigatie - 2.1 Programma 1 Algemene dienstverlening - Begrotingstotalen van programma 1 Algemene dienstverlening2.2 Programma 2 Woonklimaat en leefomgeving
Terug naar navigatie - - 2.2 Programma 2 Woonklimaat en leefomgevingInleiding
Terug naar navigatie - 2.2 Programma 2 Woonklimaat en leefomgeving - InleidingHet programma Leefomgeving en woonklimaat omvat alles wat te maken heeft met brede welvaart: wonen, leven en recreëren in de gemeente Oldambt. Onderwerpen die hier onder andere aan de orde komen zijn: de inrichting van ons landschap, de leefbaarheid in de stad, dorpen en wijken, sport en cultuur en veiligheid.
Leefomgeving
Terug naar navigatie - - LeefomgevingEen nieuwe omgevingsvisie voor de leefomgeving
Terug naar navigatie - Leefomgeving - Een nieuwe omgevingsvisie voor de leefomgeving|
Beleid 2026 |
Eind 2025 heeft de gemeenteraad de Omgevingsvisie voor de komende jaren vastgesteld. Dit document biedt een visie op de ontwikkelrichting van de gemeente Oldambt in het fysieke domein. Daarbij worden ook sociale en fysieke thema’s met elkaar verbonden, biijvoorbeeld bij onderwerpen als gezondheid, leefbaarheid, arbeidsmarkt en ontmoeting. Naast een visie op de toekomst biedt de Omgevingsvisie ook een toetsingskader voor het beoordelen van nieuwe initiatieven, zowel van de gemeente zelf als van initiatiefnemers uit de gemeenschap of daarbuiten. In 2026 wordt waar nodig gewerkt aan de uitwerking van programma’s die voortvloeien uit de Omgevingsvisie en wordt de Omgevingsvisie richtinggevend bij de werkzaamheden om tot een nieuw Omgevingsplan voor Oldambt te komen dat het tijdelijk Omgevingsplan vervangt.
|
|
Aanpak op hoofdlijnen |
Op een aantal onderwerpen en/of gebieden worden programma’s opgesteld en wordt waar mogelijk een begin gemaakt met de uitvoering. Dit betreft in ieder geval de verplichte programma’s op het gebied van volkshuisvesting en warmte. Verder willen we werken aan vrijwillige programma’s op de thema’s: |
|
Ontwikkelingen |
In de jaren 2023 t/m 2025 is gewerkt aan een nieuwe Omgevingsvisie. Dit werk bestond uit het opstellen van een nieuwe toekomstvisie op basis van veel beschikbare (beleids)informatie en intensieve gesprekken met veel sleutelfiguren uit de Oldambtster samenleving. Na de terinzagelegging zijn mede op grond van een aantal zienswijzen nog aanvullingen en aanpassingen gedaan en heeft de raad de visie in november 2025 vastgesteld. Daarmee beschikt de gemeente over een handelingsperspectief en toetsingskader voor toekomstige ontwikkelingen in het fysieke domein. |
|
Acties in 2026 |
|
|
Leefbaarheid en brede welvaart
Terug naar navigatie - Leefomgeving - Leefbaarheid en brede welvaart|
Beleid 2026 |
We versterken de brede welvaart in onze gemeente en provincie met als doel dat iedereen prettig moet kunnen wonen. Dit doen we onder andere door in het NPG samen te werken met onze inwoners en partners en door te investeren in een ‘Wel-varende Graanrepubliek’ middels het lokaal programma ‘Toekomst voor Oldambt’. |
|
Aanpak op hoofdlijnen
|
De ruimtelijke, sociale en economische factoren in de leefwereld van de inwoner willen we meer in samenhang met elkaar oppakken. Niet de systeemwereld, maar de leefwereld van onze inwoners staat centraal. Vanuit NPG zijn de ambities van Oldambt vertaald naar vier programmalijnen: toekomst voor de jeugd, toekomst voor de dorpen en wijken, toekomst voor ondernemers, toekomst voor toerisme en erfgoed. Om uitvoering te geven aan deze ambities gaan we voortvarend aan de slag met concrete projecten en NPG-aanvragen. In de Regiodeal Oost-Groningen werken het Rijk, de provincie en 5 Oost-Groninger gemeenten samen met de regio (inwoners, bedrijven, scholen en organisaties) aan een brede welvaartsagenda. Deze samenwerking richt zich op de pijlers leren, werk en inkomen, gezondheid en woonomgeving. Met de kabinetsmaatregelen Nij Begun wil het rijk werken aan erkenning, herstel en perspectief voor Groningen. Hierin worden 50 maatregelen benoemd die, naast schadeherstel en versterking, voor een belangrijk deel gaan over een generatielang investeren in Groningen op het gebied van verduurzaming, sociaal en economie. Met de vier onderliggende agenda’s (Herstel, Isolatie, Sociaal en Economie) wordt hier, zowel lokaal als regionaal, komende jaren invulling aan gegeven. Veel factoren hebben invloed op de leefbaarheid. Hier is de gemeente niet alleen verantwoordelijk voor. Ook inwoners, verenigingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties hebben een gezamenlijke en een eigen verantwoordelijkheid. De afgelopen jaren heeft de gemeente Oldambt de basis gelegd voor gebiedsgericht werken. Dat doen we door de aanwezigheid van gebiedswethouders en gebiedsregisseurs. Zij zijn het gezicht van de gemeente, ze zijn benaderbaar en nabij. Medio 2025 zijn we gestart met het Programma Gebiedsgericht werken. Met het programma Gebiedsgericht Werken kijken we op dorp-, wijk- of buurtniveau naar wat er nodig is om het gebied te versterken. We gaan methodisch te werk, door te starten met een vierjarige gebiedscyclus: monitoren, analyseren, agenderen en uitvoeren.
|
|
Ontwikkelingen |
Voor Nij Begun zijn in 2025 de Sociale en Economische agenda’s vastgesteld en zijn de eerste maatregelen cq projecten in uitvoering gegaan. Ook is de Isolatie-aanpak uitgewerkt en is rond de zomer de subsidieregeling hiervoor van start gegaan. Binnen de gemeente is een intern jaarplan opgesteld en zijn we bezig geweest om ons lokaal hier op te organiseren en hiervoor plannen te maken. Voor NPG geldt dat in maart 2025 het geactualiseerde lokale programma door de raad is vastgesteld. Diverse projecten zijn in uitvoering of zelfs in afronding. De andere projecten zijn in ontwikkeling en daarvoor is een aanvraag ingediend of in voorbereiding. De Regio Deal Oost-Groningen 2 is in 2025 van start gegaan. In 2026 geven we uitvoering aan het jaarprogramma 2026 en stellen we samen met de overige gemeenten, de provincie Groningen en het Rijk het jaarprogramma voor 2027 op. Dat doen we in samenwerking met maatschappelijk organisaties in de regio. Op verschillende onderdelen gaan we stappen zetten om het gebiedsgericht werken door te ontwikkelen. De gebiedscyclus gaat in 2026 vorm krijgen. In deze cyclus staan de wijk- en dorpsagenda’s. Op een gedegen wijze gaan we prioriteren: niet alles kan en hoeft overal. De invloed van bewoners op deze keuzes is gelijkwaardig aan dat van onszelf (meer hierover in Programma 6). Op basis van onze eigen visies en op basis van de ervaringskennis van bewoners leggen we de prioriteiten per dorp en wijk vast. Hiermee dragen we bij aan onze doelstelling om de Oldambtster centraal te stellen. Als onderdeel van de herstelagenda is het plan Nij Begun Maatregel 14 Leefbaarheid samen met het programma Gebiedsgericht werken opgesteld. Het Fonds ‘Versterking ruimtelijke kwaliteit dorpen en wijken’ zetten we ook op basis van dit plan in. In Winschoten-Zuid en Bad Nieuweschans starten we met een integrale wijk- en dorpsaanpak. En we zorgen voor een goede verbinding met onze dorpen en wijken door nabij te zijn met onze gebiedsregisseurs. Zij weten wat er leeft in de buurt, en spelen snel in op vragen, suggesties, ideeën en problemen. Voor een verdere beschrijving van de ontwikkelingen en de plannen m.b.t. NPG en Nij Begun verwijzen we naar paragraaf 5.9 (Programma Aardbevingsopgave) in de begroting.
|
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbare ruimte
Terug naar navigatie - Leefomgeving - Openbare ruimte|
Beleid 2026 |
De gemeente Oldambt streeft er naar om een mooi, goed onderhouden gemeente te zijn om in te wonen, te werken en te recreëren. |
|
Aanpak op hoofdlijnen |
We stimuleren de biodiversiteit door het aandeel van biodiversiteitsvriendelijke beplanting in openbare ruimtes te verhogen. Een belangrijk aandachtspunt hierin is het behoud van een balans tussen intensief onderhouden groen en extensief beheerde zones, waardoor variaties in het straatbeeld ontstaan. We creëren en verbinden ecologische zones. Bij nieuwe projecten kijken we naar welke belemmeringen voor flora en fauna we kunnen wegnemen en welke elementen we kunnen toevoegen om lokale flora en fauna te stimuleren. Daarom sluit er bij nieuwe projecten altijd een medewerker aan met een groene achtergrond die de natuurimpact kan analyseren. We gaan daarbij ook door met het verbeteren van de biodiversiteit door onder andere sinusbeheer toe te passen We verhogen de bewustwording en betrokkenheid van inwoners bij natuur en biodiversiteit door middel van educatie, buurtprojecten en acties die gericht zijn op natuur inclusief tuinieren en het vergroenen van particuliere tuinen. In het kader van onderhoud aan groen wordt de verbinding gemaakt met het onderhoudscontract van Wegen & aanverwante dienstverlening. Door bijvoorbeeld ‘kanten te gaan steken’ van gazons naast verharding, wordt preventief gewerkt aan het tegengaan van onkruid op verharding. Hiervoor is in de begroting extra geld vrijgemaakt.
|
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wonen
Terug naar navigatie - Leefomgeving - Wonen|
Beleid 2026 |
We willen voldoende en kwalitatief goede, duurzame woningen, waarbij er aandacht is voor woningen voor ouderen en woningen die betaalbaar zijn voor jongeren. |
|
Aanpak op hoofdlijnen |
Het in 2021 door de gemeenteraad vastgestelde ‘Programma Wonen 2021-2026 Oldambt’ loopt af. Er komt een nieuw Programma Wonen waarbij we zoveel mogelijk aansluiten bij het door het Rijk beoogde volkshuisvestingsprogramma. Met het vernieuwde Programma Wonen als onderlegger, gaan we aan de slag met de kwantitatieve, maar ook zeker kwalitatieve opgave die er in de gemeente Oldambt ligt. Samenwerking met de regio en de provincie is belangrijk. Versterken, verduurzamen, kwalitatief verbeteren en bevorderen van betaalbaarheid willen we faciliteren door gebruikmaking van diverse stimulerings-/financieringsregelingen en door maximaal in te zetten op koppelkansen. In februari 2023 hebben de colleges van B&W van de Oost-Groninger gemeenten, het college van GS van Groningen en de minister van VRO afspraken gemaakt over woningbouw in de Regionale Woondeal 2022-2030. Hierin is het aandeel van Oost-Groningen in de provinciale woningbouwopgave opgenomen. Het aandeel van de gemeente Oldambt bedraagt 1682 woningen, waarvan de Langestraat-Noord, St.Lucaslocatie, Poort van Winschoten, Centrum-Zuid en Waterkwartier zgn. ‘sleutelprojecten’ zijn. Voor de nieuwbouw van woningen op deze locaties (tezamen 395) heeft het Rijk financiële middelen beschikbaar gesteld.
|
|
Ontwikkelingen |
In de gemeente Oldambt zien we – na jaren van krimp – een bevolkingsgroei. De verwachting is dat deze groei nog een aantal jaren zal doorzetten. Naast de kwantitatieve opgave, staat de gemeente Oldambt in de komende jaren ook voor een kwalitatieve opgave in de bestaande woningvoorraad. Naast het stijgende aantal inwoners, zien we dat de bevolking steeds ouder wordt. Hierdoor ontstaat er een behoefte aan een ander soort woning, of aan aanpassingen aan de huidige voorraad. De komende jaren ligt er een uitdaging om de woningvoorraad mee te laten groeien en transformeren met de demografische ontwikkeling die voor ons ligt. De vraag naar passende huisvesting voor bijzondere doelgroepen – zoals statushouders, dak- en thuislozen, mensen met een zorgindicatie en andere urgent woningzoekenden – neemt de laatste jaren sterk toe. |
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
Infrastructuur
Terug naar navigatie - Leefomgeving - Infrastructuur|
Beleidshorizon 2026 |
Om Oldambt niet alleen een aantrekkelijke woongemeente te laten zijn, maar ook een aantrekkelijk vestigingsklimaat te bieden voor potentiële nieuwe bedrijven, moet de gemeente en bereikbaar zijn én dient de weggebruiker veilig over ons wegennet te kunnen rijden. De gemeente vindt het Wunderline-project (herstel en verbetering van de spoorverbinding Groningen-Oldenburg) belangrijk voor de ontwikkeling van economie, toerisme, recreatie en de ontwikkeling van de grensoverschrijdende arbeidsmarkt. Daarnaast is deze ook van groot belang voor het hebben en/of houden van Ketenmobiliteit (het mogelijk maken van het gebruik van diverse vervoermiddelen tijdens een reis).
|
|
Aanpak op hoofdlijnen
|
De infrastructuur brengen en onderhouden we op niveau B (landelijke CROW-norm). Hiervoor dient het achterstallig onderhoud aan de infrastructuur, ontstaan door de droge zomers van 2018, 2019, 2020 en inmiddels ook 2022, te worden aangepakt. We willen het gebruik van de fiets stimuleren. Niet alleen omdat beweging bijdraagt aan de gezondheid, maar ook omdat het belangrijk is voor onze jeugd, de toeristen, veiligheid en het klimaat. We hebben hiervoor een subsidie van € 700.000 toegezegd gekregen van de Provincie. Zie hiervoor ook programma 2.3 Sport en gezondheid. De droogteschade blijft ook in 2026 een belangrijk aandachtspunt. De gemeente gaat door met deelname in diverse grensoverstijgende samenwerkingsvormen, zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau. De Wunderline ligt op schema en we willen samen met collega-overheden aan beide kanten van de grens bevorderen dat dit zo blijft. Verwezen wordt ook naar programma 2.2 Veiligheid in de leefomgeving, waarin aandacht is besteed aan verkeersveiligheid.
|
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Veiligheid in de leefomgeving
Terug naar navigatie - - Veiligheid in de leefomgevingIn het in 2024 vastgestelde Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2024-2027 (hierna: RBP), staan per vastgestelde prioriteit concrete acties voor de komende vier jaar waar we als gemeente een bijdrage aan zullen moeten leveren. Deze prioriteiten komen nagenoeg overeen met datgene wat binnen de gemeente Oldambt speelt. De thema’s Veiligheid & Jeugd en Verkeersveiligheid zijn onze lokale prioriteiten.
Een veilige leefomgeving
Terug naar navigatie - Veiligheid in de leefomgeving - Een veilige leefomgeving|
Beleid 2026 |
Inwoners moeten zich veilig kunnen voelen in de gemeente Oldambt. Ondermijnende criminaliteit en ontspoorde jeugd willen we stevig aanpakken en daarbij ook andere belangrijke veiligheidsthema's niet vergeten. De vastgestelde veiligheidsprioriteiten uit het Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2024 – 2027 (hierna: RBP) zijn:
Onze ‘lokale prioriteiten’ zijn:
|
|
Aanpak op hoofdlijnen |
We zullen als gemeente per veiligheidsthema een bijdrage leveren aan de betreffende actiepunten. Daar waar mogelijk doen we dat als Groninger gemeenten gezamenlijk, dan wel samen met onze stakeholders zoals het Openbaar Ministerie en de Politie Noord-Nederland. Wat betreft ondermijning willen we gezamenlijk met de andere Groninger gemeenten de regio minder aantrekkelijk maken voor (internationale) georganiseerde criminaliteit. De Groninger gemeenten, de provincie Groningen en de waterschappen Noorderzijlvest en Hunze en Aa’s gaan verder met de implementatie van de ambities zoals opgenomen in de Groningse Norm, welke in april 2025 is vastgesteld. In november 2025 is de basis gelegd met betrekking tot de effectieve verbinding tussen het zorg- en veiligheidsdomein voor de gehele provincie Groningen en de nieuwe structuur. In 2026 zullen we daar waar nodig nog het een en ander aanscherpen en starten met deze nieuwe verbinding. In 2026 zullen we met onze ketenpartners aan Nederlandse en Duitse zijde verder werken aan de grensoverstijgende samenwerking op op thema ondermijning. De gemeente staat voor de uitdaging om de gemeenschap weerbaar te maken tegen de snelgroeiende dreiging van digitale criminaliteit. Waar klassieke misdaad zoals woninginbraak afneemt, neemt cybercriminaliteit juist toe – een ‘crimeshift’ die vraagt om een gerichte, integrale aanpak. Dit vereist niet alleen betere cybersecurity, maar ook educatie en bewustwording. Zorg en veiligheid Voor een nadere uitwerking van de concrete acties en inzet op het snijvlak van zorg en veiligheid wordt verwezen naar programma Zorg en Samenleving, paragraaf 4.1. Hier wordt de voortgang van de relevante maatregelen en acties verder toegelicht.
|
|
Ontwikkelingen |
De regionale afspraken hebben als gevolg dat we ook vergunnigverlening, toezicht en handhaving zullen moeten intensiveren. In de Kadernota 2026-2029 is dit meegenomen. Dat geldt ook voor de aanpak van woonoverlast. In het kader van leefbaarheid verdient ook -preventie van- woonoverlast de aandacht. We zulllen de inzet van buurtbemiddeling gaan intensiveren.
|
|
Acties in 2026 |
Maatschappelijke ongenoegen, polarisatie en radicalisering: |
|
|
Zowel regionaal als lokaal willen we meer bewustwording creëren, dit doen we onder andere door het verbeteren van de informatiepositie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
(Georganiseerde) ondermijnende criminaliteit: |
|
|
In de Groningse Norm zijn vijf pijlers vastgesteld met 28 ambities met betrekking tot de regionale aanpak ondermijning. In het Uitvoeringsplan Groningse Norm zijn alle ambities/acties nader uitwerkt. Als Groninger gemeenten, waterschappen en provincie zullen we daar verder uitvoering aan gaan geven middels 5 pijlers waarvoor projectgroepen zijn samengesteld: |
|
Pijler 1: Bewustwording & Organisatie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pijler 2: Informatiehuishouding: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Pijler 3: Regelgeving, Beleid & Handhaving: | |
|
|
|
|
|
|
| Pijler 4: Weerbare Overheid: | |
|
|
|
|
|
Pijler 5: Voortgang & Communicatie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regionaal Interventie Team (RIT): |
|
|
|
|
|
|
|
|
Weerbare samenleving: |
|
|
De toestand in de wereld maakt dat het minder vanzelfsprekend is dat we veilig en continu voorzien van alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas, water, intranet, telefoon) ons dagelijkse leven kunnen leiden. Dit betekent concreet dat zowel onze burgers als onze interne organisatie in staat moeten zijn om bij langer durende uitval van één of meerdere nutsvoorzieningen op een minimaal noodzakelijk niveau kunnen blijven functioneren. In samenwerking met de Veiligheidsregio Groningen zullen de nodige stappen zetten: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Digitale weerbaarheid: |
|
|
In samenwerking met overheden, bedrijven en inwoners moeten we digitale weerbaarheid versterken en zowel preventie als handhaving versterken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cyberveiligheid: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Veiligheid en jeugd: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Verkeersveiligheid: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schadeherstel, versterking en een duurzaam en veilig gebruik van de ondergrond
Terug naar navigatie - Veiligheid in de leefomgeving - Schadeherstel, versterking en een duurzaam en veilig gebruik van de ondergrond|
Beleid 2026 |
De gevolgen van de gaswinning en de aardbevingen in Groningen zijn ook merkbaar in de gemeente Oldambt. Als gemeente vinden we dat de veiligheid van en perspectief voor onze inwoners voorop moet staan is. Naast de gaswinning hebben we ook te maken met andere activiteiten die van invloed zijn op de ondergrond en mogelijke bodemdaling, zoals zoutwinning en ondergrondse opslag van stikstof. Als gemeente zetten we ons in voor een duurzaam en veilig beheer en gebruik van de ondergrond. Veiligheid gaat onder andere over versterking en schadeherstel van woningen, maar ook over duurzaam perspectief voor mensen die daarin wonen. Daarbij willen we dat de enorme verschillen die (zijn) ontstaan in de schadeloosstellingen van vergelijkbare aardbevingsschade aan vergelijkbare woningen, zo snel mogelijk worden opgelost. We vinden het belangrijk dat schade als gevolg van de gaswinning ruimhartig en duurzaam hersteld wordt.
|
|
Aanpak op hoofdlijnen |
We proberen te voorkomen dat activiteiten in de ondergrond tot onacceptabele effecten leiden en houden de ontwikkelingen omtrent de gaswinning, bodemdalingsproblematiek, zoutwinning en de ondergrondse opslag van stikstof nauwlettend in de gaten. We vragen daarbij aandacht voor de problematiek van gestapelde mijnbouw, de funderingsproblematiek en de bodemdalingsproblematiek. Als gemeente hebben we een belangrijke rol in de versterkingsopgave en samen met de NCG willen we dit voortvarend oppakken. Dit betekent: Daarnaast werken we aan de bredere herstel in onze gemeente met onze lokale herstelagenda als onderdeel van Nij Begun. Met Nij Begun wil het rijk werken aan erkenning, herstel en perspectief voor Groningen. Belangrijk onderdeel hierin zijn de maatregelen op het gebied van een beter schadeherstel en versterking, maar ook sociale cohesie, ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid.
|
|
Ontwikkelingen |
Afgelopen jaar zijn diverse maatregelen uit Nij Begun uitgewerkt die de schadeafhandeling en de uitvoering van de versterking moeten verbeteren en voor onze inwoners ‘milder, makkelijker en menselijker’ moeten maken. Hierin spelen NCG en IMG uiteraard een hele belangrijke rol. Maar ook als gemeente hebben we een grotere rol gekregen en ook financiële middelen voor een meer integrale en samenhangende aanpak van de herstelmaatregelen. Samen met andere betrokken partijen in de regio wordt in het kader van de Agenda Herstel van Groningen gewerkt aan een aanpak om als één overheid proactief en gebiedsgericht ondersteuning te bieden aan inwoners. Als gemeente willen we onze inwoners met hulpvragen zo goed mogelijk ondersteunen, vooral in situaties waarin zij vastlopen of ernstige problemen ervaren. Onze inwonersondersteuners spelen hierin een cruciale rol door bezoeken te brengen, een luisterend oor te bieden en, waar mogelijk, verder te helpen. We zien dat de inwoners zich zorgen maken over de schadeafhandeling in het gestapelde mijnbouwgebied. Wij vinden dat bij afhandeling van schademeldingen door mijnbouw hun belang voorop moet worden gesteld. Er dient dan ook één onafhankelijke, ruimhartige en rechtvaardige schadeafhandelingsloket te komen voor alle mijnbouwactiviteiten in Groningen, waarbij alle inwoners die geconfronteerd worden met schade als gevolg van mijnbouwactiviteiten terecht kunnen. Het Instituut Mijnbouwschade Groningen en de Commissie Mijnbouw hebben hun krachten verder gebundeld en mogelijk komt er in 2026 zo’n loket. Om te zorgen voor een veilige en verantwoorde inzet van de diepe ondergrond op land voor de energietransitie en grondstoffenvoorziening is het Rijk in 2025 gestart met het programma Duurzaam Gebruik Diepe Ondergrond (DGDO). Het programma DGDO werkt toe naar een visie en duidelijke kaders voor toekomstige activiteiten in de diepe ondergrond. De ontwikkelingen omtrent het programma DGDO blijven we volgen. Voor een verdere beschrijving van de ontwikkelingen en de plannen voor 2026 verwijzen we naar paragraaf 5.9 (Programma Aardbevingsopgave) in de begroting. |
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sport en gezondheid
Terug naar navigatie - - Sport en gezondheidSport en gezondheid
Terug naar navigatie - Sport en gezondheid - Sport en gezondheid|
Beleid 2026 |
We streven naar een positieve gezondheid voor onze inwoners. Daarmee bedoelen we dat inwoners voldoende veerkrachtig zijn om zelf hun fysieke en geestelijke gezondheid en sociaal welbevinden te kunnen sturen. Omdat sport een belangrijke bijdrage levert aan de positieve gezondheid, willen we het sporten en bewegen zoveel mogelijk stimuleren. We vinden sporten voor iedereen belangrijk maar met name voor jongeren. De sport (en cultuur) participatie van kinderen en jongeren gaan we naar vergelijkbaar niveau brengen als in de rest van het land, want 'jong geleerd is oud gedaan'. Bij deze ontwikkeling vinden we het belangrijk dat sportvoorzieningen voor iedereen bereikbaar blijven. |
|
Aanpak op hoofdlijnen |
Door integraal samen te werken, zowel intern als met externe partners, werken we aan gezondheid in alle domeinen (‘health in all policies’). Dit mondt uit in een integraal preventieplan gericht op het terugdringen van gezondheidsachterstanden. Speerpunten daarin zijn:
Samen met lokale sportaanbieders gaan we de ambities uit het sportakkoord realiseren. We stimuleren, onder andere als onderdeel van het Corona perspectiefplan sportdeelname onder kinderen en jongeren. Waar nodig ondersteunen we sportdeelname financieel via het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Het herstelplan is enkele jaren geleden vastgesteld en was nodig om weer een financieel gezonde gemeente te worden. Op onze sportvoorzieningen zijn forse bezuinigingen vastgesteld. Het in september 2022 genomen raadsbesluit over sluiting van sporthal en zwembad De Hardenberg is per 1 juli 2023 uitgevoerd. Het sportcomplex De Hardenberg is verkocht aan het burgerinitiatief stichting MFC De Hardenberg. We werken aan een perspectief voor de langere termijn - we hebben het ambitiedocument opgesteld en vast laten stellen door de raad - waarbij sportvoorzieningen op een aantrekkelijke en toekomstgerichte wijze kunnen worden aangeboden. Daarnaast is een haalbaarheidsonderzoek verricht naar een nieuw zwembad in combinatie met een nieuwe sporthal, waarvan de uitkomst van dit onderzoek aan de raad zal worden voorgelegd. Op basis van dit haalbaarheidsonderzoek zal nog een vervolgonderzoek worden uitgevoerd naar de kosten en mogeliike synergievoordelen met de onderwijshuisvesting. We stimuleren het gebruik van de fiets. Niet alleen omdat beweging bijdraagt aan de gezondheid, maar ook omdat het belangrijk is voor onze jeugd, de toeristen, veiligheid en het klimaat. Zie hiervoor ook investeringen in de fietsinfrastructuur onder 2.1 Infrastructuur. Per 1 januari 2023 is een bedrag van € 120.000 bezuinigd op onderhoud van sportvelden en -accommodaties. Het gevolg hiervan is dat we per 1 januari als gemeente geen bedrijven meer inhuren voor onderhoud van sportvelden, hetgeen inhoudt dat de financiële verantwoordelijkheid daarvoor dan bij de verenigingen ligt. |
|
Ontwikkelingen |
Na 2026 loopt het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) af. Er zijn ondere andere ketenaanpakken op Valpreventie, Kansrijke Start, Welzijn op Recept en Overgewicht & Obesitas opgestart. Er is nauwe samenhang met het Integraal Zorgakkoord (IZA), gericht op het verminderen van zorgkosten. Een nieuw akkoord: het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) vult IZA aan en zal GALA vervangen. Het AZWA is een verbreding, concretisering en intensivering van de bestaande akkoorden. Gelijkwaardige toegang tot zorg en welzijn en het en het afwenden van het onbeheersbare arbeidsmarkttekort staan centraal. Het beschrijft een beweging van zorg naar gezondheid. Voor gemeenten is vooral een rol weggelegd in de voortzetting en intensivering van de ketenaanpakken, meer doen op mentale gezondheid en werken aan een stevigere verankering van (regionale) samenwerkingsverbanden en het inrichten van een wijkgerichte sociale basis. We weten dat er ander werk, nieuw werk en meer werk op ons af komt, maar nog niet precies wat. Voor sport en bewegen wordt 2026 een jaar van herijking van staand beleid. Het Sport- en Leefbaarheidsfonds, de subsidieregeling Sportstimulering Oldambt 2025 én de afspraken met de buitensportaccommodaties worden herzien. Ook verandert de focus van de inzet van buurtsportcoaches. We maken een terugtrekkende beweging uit het onderwijs en maken de buurtsportcoaches breder inzetbaar voor het sociaal domein. Dat alles is in lijn met het vastgestelde Meerjarenprogramma Sport en Bewegen, welke nog tot en met 2027 doorloopt. Tevens wordt de verdere verzelfstandiging, als vervolg op de doorlopen harmonisatie, vormgegeven. |
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Begrotingstotalen van programma 2 Woonklimaat en leefomgeving
Terug naar navigatie - 2.2 Programma 2 Woonklimaat en leefomgeving - Begrotingstotalen van programma 2 Woonklimaat en leefomgeving2.3 Programma 3 Ondernemingsklimaat, werkgelegenheid en onderwijs
Terug naar navigatie - - 2.3 Programma 3 Ondernemingsklimaat, werkgelegenheid en onderwijsInleiding
Terug naar navigatie - 2.3 Programma 3 Ondernemingsklimaat, werkgelegenheid en onderwijs - InleidingOnder programma 3 vallen de onderwerpen die te maken hebben met de lokale economie, het ondernemen en het werken in de gemeente Oldambt inclusief het onderwijs als aanloop naar de arbeidsmarkt. Een ander onderwerp is vrijetijdseconomie waarin toerisme, cultuur en erfgoed terugkomen.
Ondernemingsklimaat en werkgelegenheid
Terug naar navigatie - - Ondernemingsklimaat en werkgelegenheidEconomie en werkgelegenheid versterken
Terug naar navigatie - Ondernemingsklimaat en werkgelegenheid - Economie en werkgelegenheid versterken| Beleid 2026 | In dit jaar zal de sociale en economische agenda van Nij Begun meer inhoud hebben gekregen met de bijbehorende plannen zullen er opgaven naar ons toekomen die samenwerking tussen onderwijs, ondernemingen en overheid vereisen. Dit voor economische ontwikkeling en ter ondersteuning van de brede welvaart in de regio. |
| Aanpak op hoofdlijnen |
De doelstelling van de plannen en initiatieven is om een duurzame en toekomstgerichte economische ontwikkeling van de gemeente Oldambt te realiseren. Dit wordt bereikt door het versterken van de regionale economie via digitalisering, innovatie, en samenwerking met regionale en provinciale partners. Specifiek richt de gemeente zich op:
Kortom, de doelstelling is om de economische veerkracht van Oldambt te vergroten door innovatie, samenwerking, en strategische investeringen in infrastructuur en kennis. |
| Ontwikkelingen |
De komende jaren staat de gemeente Oldambt voor grote veranderingen op sociaal en economisch vlak. Met de verdere uitwerking van de Economische Agenda Nij Begun en de provinciale Economische Visie 2035 komen er opgaven op ons af die intensieve samenwerking tussen onderwijs, ondernemingen en overheid vragen. De nadruk ligt op het versterken van de regionale economie door middel van digitalisering, innovatie en verduurzaming. Daarnaast spelen landelijke en regionale trends een belangrijke rol. Demografische ontwikkelingen, zoals krimp en vergrijzing, hebben invloed op de arbeidsmarkt en de vraag naar voorzieningen. Tegelijkertijd ontstaan er kansen door de groei van de vrijetijdseconomie, de energietransitie en de digitalisering van bedrijfsprocessen. Voor Oldambt betekent dit dat investeringen in kennisontwikkeling, infrastructuur en ondernemerschap cruciaal zijn om de economische veerkracht te vergroten. De gemeente richt zich daarom op het benutten van beschikbare subsidies en fondsen, het versterken van regionale netwerken en het stimuleren van een aantrekkelijk ondernemersklimaat. Door deze ontwikkelingen in samenhang te benaderen, kan Oldambt inspelen op toekomstige uitdagingen en tegelijkertijd nieuwe kansen creëren voor brede welvaart in de regio. |
| Acties in 2026 |
• Revitalisering bedrijventerreinen: uitvoeren van de eerste fase van de herstructurering en verduurzaming van bestaande bedrijventerreinen, inclusief betere ontsluiting en energievoorzieningen. |
| • Ondernemersloket versterken: oprichten van een digitaal en fysiek ondernemersloket dat lokale ondernemers ondersteunt bij vergunningen, subsidies en netwerken. | |
| • Samenwerking onderwijs–ondernemingen: starten van pilotprojecten voor leerwerktrajecten in samenwerking met regionale scholen en bedrijven, met focus op techniek, zorg en energietransitie. | |
| • Digitaal Centrum Oost-Groningen(RUBY): ontwikkelen van programma’s voor kennisdeling en innovatie op het gebied van digitalisering, zodat bedrijven en instellingen hiervan kunnen profiteren. | |
| • Vrijetijdseconomie versterken: investeren in de toeristische aantrekkingskracht van het Oldambtmeer en omliggende dorpen door verbetering van recreatieve routes en gezamenlijke promotie met de provincie. | |
| • Aanpak leegstand winkelgebieden: voortzetten van de Impulsaanpak Winkelgebieden door het stimuleren van nieuwe ondernemers, herbestemming van leegstaande panden en gevelverbeteringsprojecten. | |
| • Duurzaamheid & energie: ondersteunen van ondernemers bij verduurzamingsmaatregelen, waaronder subsidies voor energiebesparing en circulaire initiatieven. | |
| • Subsidies & financiering: actief benutten van provinciale, landelijke en Europese fondsen ter ondersteuning van economische initiatieven in de gemeente. |
Samenwerking in de regio en over de grens
Terug naar navigatie - Ondernemingsklimaat en werkgelegenheid - Samenwerking in de regio en over de grens|
Beleid 2026 |
We willen gezamenlijk actief de interbestuurlijke samenwerking, de kwaliteit van het openbaar bestuur en het samenspel met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in onze provincie verder verbeteren. Bij veel onderwerpen is samenwerking in de regio of zelfs provinciaal erg belangrijk. |
|
Aanpak op hoofdlijnen |
Door samen op te trekken met de regio, (Duitse) buurgemeenten en de provincie kunnen we meer bereiken. Voorbeelden van succesvolle samenwerkingen in de regio die we willen behouden en verder versterken zijn de Regiodeal, het Regionaal Woon- en Leefbaarheidsplan (RWLP), STAG, Werk in Zicht (WIZ) en de Eems Dollard Regio waarin regionale overheden aan beide kanten van de grens samenwerken. We willen met de andere EDR-leden de samenwerking versterken. We leveren een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van onze regio door de uitbouw van toerisme en recreatie (vrijetijdseconomie), onder andere via de gezamenlijke regiomarketingorganisatie ZO! Groningen.We nemen deel aan het GROS-overleg (3 noordelijke provincies + provincie Overijssel en diverse gemeenten in de regio). Hierbij wordt ingezet op de grensoverstijgende samenwerking op bestuursniveau met Nedersaksen. |
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
Een aantrekkelijk centrum Oldambt
Terug naar navigatie - Ondernemingsklimaat en werkgelegenheid - Een aantrekkelijk centrum Oldambt|
Beleid 2026 |
De gemeente streeft naar een kwalitatief goed centrum van Oldambt, met een aantrekkelijk woon-, winkel- en verblijfsklimaat voor inwoners, bezoekers, ondernemers en investeerders. In 2022 is het Ambitiedocument centrum Oldambt door de raad vastgesteld. In dit ambitiedocument is rekening gehouden met de actualisatie van de detailhandelsvisie (2021) die heeft laten zien dat er een wijziging van het vastgoed- en detailhandelsbeleid moet plaatsvinden in het centrum. Bovendien is in het ambitiedocument aangesloten op de veranderende markt, het in 2021 vastgestelde woonprogramma en de ontwikkelingen van Blauwestad. In 2026 is de eerste fase van het ambitiedocument nader uitgewerkt en zijn de eerste resultaten in de praktijk zichtbaar: er is gestart met de realisatie van het nieuwe gemeentehuis, de aanpak Langestraat-Noord en de Lucas-locatie. De visie voor het Marktplein is gereed en er wordt gewerkt aan een inrichtingsplan.
|
|
Aanpak op hoofdlijnen |
De nadere uitwerking en uitvoering van het ambitiedocument gebeurt op programmatische wijze en conform de ontwikkelstrategie die in het ambitiedocument is vastgelegd. Op basis van de vastgestelde doelstellingen wordt steeds getoetst welke deelprojecten de meest effectieve bijdrage leveren aan het behalen van deze doelstellingen. Eventueel worden op basis hiervan deelprojecten eerder of later uitgevoerd. |
|
Ontwikkelingen |
De afgelopen jaren zijn de bouwkosten sterk gestegen en de rendementen op vastgoed gedaald. Hierdoor zijn marktpartijen momenteel minder bereid risicovolle investeringen te doen. Ondanks deze moeilijke marktsituatie wordt er door martkpartijen toch interesse getoond in de realisatie van de plannen van het ambitiedocument. |
|
Acties in 2026 |
We geven een vervolg aan de voorbereiding van de projecten uit het door de raad in 2022 vastgestelde ambitiedocument voor het centrum Oldambt. Deze voorbereiding wordt conform de ontwikkelingsstrategie stapsgewijs opgepakt waarna de projecten afzonderlijk voor besluitvorming en uitvoeringsfinanciering aan de raad worden voorgelegd. In 2026 start de voorbereiding en/of wordt een vervolg gegeven aan onderzoek van de volgende projecten:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 2026 start en/of wordt een vervolg gegeven aan de uitvoering van de volgende projecten: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vrijetijdseconomie, cultuur en erfgoed
Terug naar navigatie - - Vrijetijdseconomie, cultuur en erfgoedToerisme, cultuur en erfgoed
Terug naar navigatie - Vrijetijdseconomie, cultuur en erfgoed - Toerisme, cultuur en erfgoed|
Beleid 2026 |
In 2026 is de vrijetijdseconomie in Oldambt meer op de kaart gezet en heeft onze gemeente zich geprofileerd als De Graanrepubliek in de bestemming Oost-Groningen. Toerisme zien we als een belangrijke kans voor verdere ontwikkeling van onze regio (bezoekers, werkgelegenheid, recreatiemogelijkheden voor de eigen inwoners, instandhouding voorzieningenniveau, etc.). Cultuur draagt bij aan de leefbaarheid, het bevordert de creativiteit, stimuleert toerisme en is belangrijk voor jong en oud. Toeristische mogelijkheden zien we vooral door cultuur te verbinden met toerisme (evenementen, etc.), in te spelen op de cultuurhistorie (verleden) en het rijke erfgoed in onze gemeente. In 2026 hebben we opnieuw een bijdrage geleverd aan het behouden en door ontwikkelen van het Oldambtster erfgoed en daarmee de unieke gebiedsidentiteit van de Graanrepubliek door het schetsen van een toekomstperspectief voor de Oldambtster boerderijen en een integraal beleidskader voor erfgoed en archeologie. |
|
Aanpak op hoofdlijnen |
We leggen verbindingen tussen cultuur, erfgoed en toerisme. We werken met de Oost-Groninger gemeenten (ZO! Groningen) verder aan de nadere uitwerking en uitvoering van de Regiovisie Vrijetijdseconomie Oost-Groningen (onder andere de verbreding van het netwerk van toeristische ondernemers). In 2021 hebben we onderzoek gedaan naar toerisme in Oldambt. Aan de hand van deze cijfers willen we meten of we de aantallen met onze inspanningen kunnen verhogen. Het onderzoek wordt tweejaarlijks gehouden. Het accent bij de verdere uitbouw van de toeristische speerpunten ligt bij: Blauwestad, Binnenstad Winschoten, Bad Nieuweschans, onze Waddenkustzone langs de Dollard (Werelderfgoed Waddenzee) en het thema De Graanrepubliek. We versterken de culturele sector door het ondersteunen op het gebied van ledenwerving, andere samenwerkingsvormen en fondsenwerving. We willen inzetten op cultuur en hebben daarbij ook aandacht voor de kleinere clubs en een eerlijke verdeling van de beschikbare cultuurgelden. We stimuleren de deelname aan culturele activiteiten door kinderen en jongeren door dit financieel te ondersteunen. We werken samen met de Nationaal Coördinator Groningen, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Provincie Groningen, aardbevingsgemeenten en Libau aan een verder uitvoering van het Geactualiseerde Erfgoedprogramma 2020-2023. We willen het gebruik van de fiets stimuleren. Niet alleen omdat beweging bijdraagt aan de gezondheid, maar ook omdat het belangrijk is voor onze jeugd, de toeristen, veiligheid en klimaat. Verwezen wordt ook naar programma 2 Woonklimaat en leefomgeving.
|
|
Ontwikkelingen |
De toeristische monitoringsresultaten en de provinciale investeringsagenda ‘Baanbreker’ vormen de basis voor de nieuwe beleidsvisie en het uitvoeringsprogramma. |
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werkgelegenheid
Terug naar navigatie - - WerkgelegenheidOptimaliseren van de arbeidsmarkt
Terug naar navigatie - Werkgelegenheid - Optimaliseren van de arbeidsmarkt|
Beleid 2026 |
We blijven werken aan een arbeidsmarkt waarin vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten. We streven naar een kwalitatieve match tussen de personeelsbehoeften van ondernemers en het arbeidspotentieel van onze inwoners, met bijzondere aandacht voor mensen met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt. Onze gemeente staat daarbij voor drie grote, onderling samenhangende regionale uitdagingen: de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur, de impuls sociale infrastructuur (inclusief een toekomstplan voor het sociaal ontwikkelbedrijf) en de invoering van de wet van school naar duurzaam werk voor jongeren. Deze opgaven raken direct aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om iedereen een eerlijke kans te geven op volwaardige deelname aan de arbeidsmarkt.De komende jaren wordt landelijk gewerkt aan de invoering van de Participatiewet in balans, die meer ruimte biedt voor maatwerk, vertrouwen en begeleiding. Deze koers sluit goed aan bij onze inzet op activering, ontwikkeling en ondersteuning richting werk of participatie.
|
|
Aanpak op hoofdlijnen |
We trekken bedrijven aan uit kansrijke sectoren die aansluiten bij het arbeidspotentieel in onze regio. We benutten hierbij de mogelijkheden van impulsgelden en regionale samenwerking, bijvoorbeeld binnen de arbeidsmarktregio Werk in Zicht.
We versterken onze grip op de instroom in participatietrede 1 en 2, onder meer door een gerichtere toegang tot de bijstand en meer focus op vroege ondersteuning en begeleiding op maat.
|
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Begrotingstotalen van programma 3 Ondernemingsklimaat, werkgelegenheid en onderwijs
Terug naar navigatie - 2.3 Programma 3 Ondernemingsklimaat, werkgelegenheid en onderwijs - Begrotingstotalen van programma 3 Ondernemingsklimaat, werkgelegenheid en onderwijs2.4 Programma 4 Zorg en samenleving
Terug naar navigatie - - 2.4 Programma 4 Zorg en samenlevingInleiding
Terug naar navigatie - 2.4 Programma 4 Zorg en samenleving - InleidingIn dit programma staan de doelstellingen voor de ondersteunende dienstverlening aan inwoners van de gemeente die dat nodig hebben. Hieronder valt onder andere de inzet en kwaliteit van de jeugdzorg en Wmo. Ook zijn beschermd wonen, maatschappelijke opvang, armoedebestrijding en schuldhulpverlening belangrijke onderdelen in dit programma.
Sociale voorzieningen
Terug naar navigatie - - Sociale voorzieningenWmo en jeugd
Terug naar navigatie - Sociale voorzieningen - Wmo en jeugd|
Wmo en jeugd |
||
|
Beleid 2026 |
In 2026 willen we een sociale gemeente zijn waarbij de hulpvraag centraal staat en niet het recht. Omdat we de sociale voorzieningen betaalbaar moeten houden, willen we deze beschikbaar stellen aan inwoners die het nodig hebben. De gemeente kan en hoeft niet iedere hulpvraag met specialistische hulp op te lossen. Indien een inwoner specialistische zorg krijgt, wordt deze efficient en effectief georganiseerd en uitgevoerd en is deze rechtmatig en voldoet aan de kwaliteitseisen. Het aanbod aan sociale voorzieningen wordt binnen de financiële mogelijkheden afgestemd op de verschillende zorgbehoeften, waarbij we oog hebben voor de meest kwetsbare inwoners. Verschillende typen voorzieningen zijn beschikbaar, afgestemd op de zwaarte van de hulpvraag, de verschillende leefgebieden en voor iedere leeftijd. We willen normaliseren in plaats van medicaliseren en problematiseren. We maken daarom meer gebruik van voorliggende voorzieningen en zetten in op vrij toegankelijke algemene voorzieningen en preventie. Vrijwilligers en (jonge) mantelzorgers vervullen daarin een belangrijke rol. Dit wordt door ons zeer gewaardeerd en verdient meer aandacht. We gaan we de sociale vraagstukken integraal aanpakken en op verschillende niveaus schotten tussen voorzieningen doorbreken. We kiezen hierbij niet voor systeemoplossingen, maar voor creatieve maatwerkoplossingen waarbij de mens centraal staat. We continueren wat we hebben opgebouwd en versterken wat goed gaat. Veel dingen die gebeuren horen bij het ‘normale’ leven en vragen niet direct om professionele hulp. |
|
|
Aanpak op hoofdlijnen |
Algemeen:
Hoofdlijnen Jeugdzorg:
Wmo:
Beschermd Wonen:
Zorg en veiligheid:
|
|
|
Ontwikkelingen |
Algemeen: Jeugdzorg: Laaggeletterdheid: Toegankelijkheid:
|
|
|
Acties in 2026 |
Algemeen: |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Jeugd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samen vormt bovenstaande de basisjeugdhulp in de gemeente Oldambt. | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Wmo: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Onderwijs en kinderopvang: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Laaggeletterdheid: | |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang: | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Zorg en veiligheid: | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inburgering Statushouders
Terug naar navigatie - Sociale voorzieningen - Inburgering Statushouders| Beleid 2026 | De gemeente Oldambt zal zich overeenkomstig de nieuwe wet WI21 inspannen, dat de inburgeraars hun draai zullen vinden in de Nederlandse samenleving door te zorgen dat inburgeraars een goede start kunnen maken in onze gemeente. Inburgering draagt daaraan bij door het leren van de taal, het groeien in zelfredzaamheid, sociale inbedding, begrip van de Nederlandse waarden en normen en een plan voor arbeidsparticipatie hand in hand te laten gaan. (beleidsstuk, inburgeringswet 2022) |
| Aanpak op hoofdlijnen |
Het doel voor statushouders (eigenlijk vergunninghouders) is tweeledig. Het huisvesten zelf en het zelfstandig meedoen in de lokale samenleving. Het bevorderen van integratie en participatie (Uitvoeringplan) is hierbij belangrijk. Daarbij hebben we ook oog voor het (versterken van) draagvlak voor het ontvangen van nieuwe Nederlanders in de lokale samenleving. 1. Van brede intake tot start van de leerroute 2. Financieel ontzorgen en financiële zelfredzaamheid 3. Maatschappelijke begeleiding 4. Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) en kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM) 5. Het Participatieverklaringstraject (PVT) 6 Leerroutes |
| Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Armoede bestrijding en schuldhulpverlening
Terug naar navigatie - - Armoede bestrijding en schuldhulpverleningTerugdringen van problematische schulden
Terug naar navigatie - Armoede bestrijding en schuldhulpverlening - Terugdringen van problematische schulden|
Beleid 2026 |
We willen dat onze inwoners en ondernemers sneller en op de juiste manier worden ondersteund om te voorkomen dat problemen escaleren. Als we dit realiseren leidt dit zowel tot maatschappelijke als financiële opbrengsten. |
|
Aanpak op hoofdlijnen
|
We realiseren ons terdege dat de oplossing van de armoede en schuldenproblematiek niet in handen van Oldambt is. Wel zetten we in op preventie en uiteraard blijven we ons ook richten op het ondersteunen van inwoners en ondernemers die armoede en schuldenproblematiek ervaren. In het kader van het Corona Perspectiefplan werken we de prioritaire thema's: lokale economie, schulden en armoede en kinderen en jongeren (zie kadernota 2022-2025) uit in een integraal plan als katalysator om blijvende impact te bewerkstelligen op het thema intergenerationele armoede. Onze NPG-aanvraag Generatierijkdom voorziet in een pilot voor het doorbreken van intergenerationele armoede en inzetten van de Doorbaakmethode. Met het project Generatierijkdom zetten we in op het verbeteren van toekomstperspectieven voor kinderen en jongeren, het doorbreken van het taboe rondom armoede en schulden, gezinnen financieel en sociaal zelfredzaam maken en gelijke kansen voor kinderen en jongeren in het onderwijs.
De minimaregelingen in Oldambt zijn door bezuinigingen van 2019 behoorlijk versoberd. Daarnaast zijn door o.a. inflatie de kosten van het dagelijks leven aanzienlijk gestegen. Dit botst met de in 2024 vastgestelde visie op bestaanszekerheid, waardoor een herijking wenselijk is. Doel is bestaanszekerheid voor alle inwoners. |
|
Acties in 2026 |
We gaan het minimabeleid hereiken. |
Begrotingstotalen van programma 4 Zorg en samenleving
Terug naar navigatie - 2.4 Programma 4 Zorg en samenleving - Begrotingstotalen van programma 4 Zorg en samenleving2.5 Programma 5 Duurzaamheid en milieubeheer
Terug naar navigatie - - 2.5 Programma 5 Duurzaamheid en milieubeheerInleiding
Terug naar navigatie - 2.5 Programma 5 Duurzaamheid en milieubeheer - InleidingIn het programma duurzaamheid en milieubeheer wordt aandacht besteed aan energietransitie, klimaatadaptatie en duurzaamheid.
Duurzaamheid en energietransitie
Terug naar navigatie - - Duurzaamheid en energietransitieEnergietransitie en klimaat
Terug naar navigatie - Duurzaamheid en energietransitie - Energietransitie en klimaat|
Beleid 2026 |
De gemeente Oldambt wil in 2050 een CO2-neutrale en klimaatbestendige gemeente zijn. Voor 2030 is de landelijke doelstelling een CO2-reductie van 55% ten opzichte van 1990. Dit wordt gerealiseerd door zowel energie te besparen, als op te wekken. Heel Oldambt is in 2050 aardgasvrij. Met de warmtetransitie wordt ingezet op woningverbeteringen, energie- en aardgasbesparingen. Het streven is dat wonen in Oldambt betaalbaarder, comfortabeler en aantrekkelijk wordt voor jong en oud. Het structureel terugdringen van energiearmoede heeft aandacht in het bijzonder. De gemeenten in Nederland hebben daarnaast een grote opgave op het gebied van klimaatadaptatie. In 2021 is het klimaatakkoord gesloten om de effecten van klimaatverandering tegen te gaan en de uitstoot van broeikasgassen fors terug te dringen. We zijn ons ervan bewust dat weersextremen een bedreiging kunnen vormen voor de veiligheid en leefbaarheid in onze regio. Deze kwetsbaarheden komen vooral voor op het gebied van hitte, droogte en hevige neerslag. Ook overstromingsrisico’s kunnen een bedreiging vormen. We hebben de ambitie om kwetsbaarheden en risico’s die ontstaan door klimaatverandering te verminderen. Dit doen wij niet alleen. Regionale samenwerking en gezamenlijke actie is hiervoor een vereiste.
|
|
Aanpak op hoofdlijnen |
Voor de gebouwde omgeving heeft Oldambt de regierol en daar hoort de wettelijke verplichting bij (de omgevingswet) om eind 2026 een warmteprogramma op te leveren. In dit programma moet duidelijk worden hoe wij in 2050 volledig van het aardgas af zijn en welke stappen wij daarvoor de komende jaren nemen. Het warmteprogramma volgt de transitievisie warmte op en kent nadrukkelijk meer eisen. Dit vraagt om het maken van keuzes en het bepalen van de richting. De isolatieaanpak van Nij Begun (Maatregel 29) is een belangrijke pijler voor het behalen van het doel in 2050. In september 2025 is de isolatieaanpak van start gegaan. Deze aanpak volgt uit maatregel 29 van Nij Begun. Met de isolatieaanpak hebben wij als gemeente de mogelijkheid om inwoners versneld te ondersteunen bij de verduurzaming van hun woning. De isolatieaanpak is gericht op de ondersteuning van inwoners. Als gemeente informeren wij inwoners over de financiële mogelijkheden en ondersteunen wij bij de stappen richting de uitvoering. Door stapsgewijs woningen te verduurzamen en energie te besparen willen we een besparing van het aardgasverbruik in 2030 realiseren van gemiddeld 20%. Dit willen we uitbreiden totdat heel Oldambt in 2050 aardgasvrij is. Verder zal de komende jaren uitvoering worden gegeven aan het programma Zon en Wind. Tot 2030 werken we mee aan de realisatie van maximaal 100 hectare zonneparken die circa 100.000.000 kWh aan energie opleveren. Daarmee dragen we bij aan de doelstellingen van de Regionale Energie Strategie (RES) voor 2030. De Regionale Adaptatie Strategie Groningen en Noord-Drenthe (RAS) is de uitwerking van onze ambitie en samenwerking op het gebied van klimaatadaptatie. Een verdere uitwerking hiervan komt in de uitvoeringsagenda van de RAS, ook wel RUA genoemd. De gevolgen van klimaatverandering zorgen voor een grote opgave. Deze opgave staat ook in relatie met een aantal andere thema’s in de fysieke leefomgeving. Denk aan bijvoorbeeld de bouw, infrastructuur en natuurbeheer. Het is daarom een belangrijk thema in het kader van de nieuwe omgevingsvisie. We blijven het afkoppelen van regenwater op particulier terrein middels een subsidie stimuleren. Ook proberen we ons eigen water- en rioolsysteem continu robuuster te maken om zo beter bestand te zijn tegen hoosbuien. We zoeken een combinatie tussen afkoppelen van regenwater en aanvoer voor waterpartijen en kijken daarnaast naar inlaatmogelijkheden vanuit boezemkanalen. Daarnaast zal er in de openbare ruimte ook meer plek voor water moeten komen. Om in tijden van droogte niet in de problemen te komen met waterstanden in gemeentelijke waterpartijen, zal water langer vastgehouden moeten worden of moet worden gekeken naar aanvoermogelijkheden. Zie ook het programma woon- en leefklimaat voor wat betreft duurzame woningen.
|
|
Acties in 2026 |
Duurzame elektriciteit |
|
|
|
Duurzame warmte |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afronding Nieuwborgen.net |
|
|
|
|
Klimaatadaptatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onderhoud |
|
|
|
|
Begrotingstotalen van programma 5 Duurzaamheid en milieubeheer
Terug naar navigatie - 2.5 Programma 5 Duurzaamheid en milieubeheer - Begrotingstotalen van programma 5 Duurzaamheid en milieubeheer2.6 Programma 6 Bestuur
Terug naar navigatie - - 2.6 Programma 6 BestuurInleiding
Terug naar navigatie - 2.6 Programma 6 Bestuur - InleidingDit programma omvat alles wat te maken heeft met de raad en raadscommissies, burgemeester en wethouders, het gebouw Halte Democratie en de griffie. Ook de lasten voor referenda en verkiezingen en de kosten van bestuurlijke samenwerkingsverbanden worden hierin verantwoord.
Lokale democratie versterken
Terug naar navigatie - 2.6 Programma 6 Bestuur - Lokale democratie versterken|
Beleidshorizon 2026 |
In 2026 is de publieke belangstelling voor gemeentelijk beleid en gemeentepolitiek vergroot. Inwoners werken daarbij samen met ons aan de toekomst van Oldambt. |
|
Aanpak op hoofdlijnen |
|
|
Ontwikkelingen |
Om bij te dragen aan onze doelstelling De Oldambtster centraal stellen werken we aan de doorontwikkeling van Participatie en Gebiedsgericht werken. We hanteren bij deze manieren van werken dezelfde uitgangspunten: vertrouwen in de lokale overheid versterken, inwoners meer invloed geven over de eigen leefomgeving, en weten wat er leeft en speelt. Hoewel er op veel vlakken al participatief wordt gewerkt en de raad in 2021 een visie op participatie heeft vastgesteld, ontbreekt het nog aan samenhang en een eenduidige aanpak. In lijn met de nieuwe Omgevingswet en de Wet versterking participatie op decentraal niveau wil de gemeente participatie vroegtijdig, inclusief en actief vormgeven. In de Omgevingsvisie bieden we initiatiefnemers handvaten in een stappenplan. Daarnaast wordt er gewerkt aan een participatieverordening, die de huidige inspraakverordening vervangt en de wettelijke verplichting invult om inwoners nauwer te betrekken bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van beleid. Centraal staat de vraag: “wat kan de inwoner van de gemeente Oldambt verwachten als het gaat om participatie?” Met het Programma Gebiedsgericht werken gaan we methodisch te werk. Met het opstellen van wijk- en dorpsagenda’s introduceren we een structurele vorm van bewonersparticipatie. Hierin worden samen met bewoners vraagstukken geprioriteerd. Elke vier jaar stellen we de wijk- en dorpsagenda’s gezamenlijk vast. |
|
Acties in 2026 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|